لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

گزارش درسی و تمرکز

گزارش درسی و تمرکز

گزارش درسی و تمرکز آکادمی کنکور مشاور امید دارد تا با اشاره به نکات بسیار مهم و حیاتی بتواند در پیشبرد وضعیت فعلی شما راه‌گشا باشد و مثمر ثمر واقع شود.

تمام مباحث درسی در برنامه ریزی­‌هایی که شما تا به امروز دریافت کرده­‌اید، از زمان استاندارد و معقولی برای مرور و درک هر مبحث برخوردار می­‌باشد.

تمام این زمان بندی‌ها در دروس مختلف هم متشکل از آموزش خط به خط و نکته به نکته بوده و هم جهت تثبیت و تسلط بر مباحث خوانده شده، تعدادی تست مکمل آموزش را در خود جای داده است.

بدیهی است که دانش آموز در صورت نیاز می­‌تواند بر حسب سلیقه خود تعداد بیش‌تر و یا کم‌تری از تست‌های مربوط به مباحث را تمرین داشته باشد.

در برنامه‌ریزی‌ها سعی شده است تا حجم عظیم و عمیق مطالعاتی به اوایل و روزهای آغازین هفته که ذهن برای دریافت مطالب آمادگی بیش‌تری دارد اختصاص داده شود. پس به روزهای شنبه تا سه‌شنبه بیشتر دقت کنید و در حد امکان خارج از برنامه نیز مطالعه داشته باشید.

گزارش درسی و تمرکز

در گزارش‌های ارسالی که حجم تست در هر روز و هر مبحث مشخص شده است. تعداد تست‌های زده شده درست یا نادرست را تفکیک کنید و اگر زمان اضافی را به مطالعه اختصاص می‌دهید، سعی کنید اولویت بررسی را روی تست‌های نادرست قرار دهید تا در زمان صرفه جویی شود.

نکته بسیار مهم در اجرای دقیق هر برنامه و بدست آوردن نتیجه درست و منطقی ، تمرکز کافی بر روی دروس است که در این زمینه نکات زیر را مطالعه بفرمایید.

عدم تمرکز تقریبا مشکل اکثر داوطلبین کنکور است. برای داشتن تمرکز باید ذهن خود را خالی کنید. مثلا یک ورزشکار به هنگام ورزش فقط ورزش می‌کند و فقط به ورزش فکر می‌کند.
وقتی درس می‌خوانی فقط درس بخوان وقتی می‌خوابی فقط فکر خواب و استراحت باش. اگر می‌خواهید مغزی آرام جهت افزایش تمرکز داشته باشید اولین روش داشتن خواب خوب است. بعد از آن بحث تغذیه مطرح می‌شود.

بعنوان مثال خوردن صبحانه باعث افزایش ۲۰ درصدی تمرکز شما می‌شود.
اگر دقت کرده باشید گاهی وقتا قبل از شروع مطالعه وقتی یک نگاه کوتاه  به موبایل‌تان می‌ندازید و پیغام‌ها رو چک می‌کنید و بعدش موبایلو کنار می‌گذارید و سراغ درستان می‌روید متوجه این موضوع می‌شوید که دقیقا همان پیغام‌هایی که قبل از شروع درس خوانده‌اید دائما برای‌تان تکرار می‌شود.

آن‌قدر تکرار می‌شوند که بعد از چند ساعت متوجه می‌شوید هیچی از درسی که خوانده‌اید یادتان نمی‌آید و دلیل اصلی این موضوع که امری غیر قابل انکار در اکثر دانش آموزان است عدم تمرکز کافی می‌‎باشد.

تمرکز یعنی مثلا اگر قرار باشد روزانه ۳ کار را انجام دهید باید هر کاری را در زمان صحیح خودش انجام دهید و در آن لحظه فقط به همان کار فکر کنید. کسب نتایج خوب در آزمون‌ها و حتی کنکور، با داشتن تمرکز بالا ضمن مطالعه ارتباطی مستقیم و فشرده دارد. افراد نخبه و موفق دنیا انسان هایی با تمرکز بالا بوده اند.

عدم تمرکز در طول مطالعه باعث عدم نتیجه‌گیری‌های خوب در آزمون‌ها می‌شود. وقتی درس می‌خوانی فکرت هزار جا می‌رود و این عملا یعنی عدم تثبیت مباحث و تسلط در دروس. بدون تمرکز قبولی نتیجه گرفتن درکنکور سراسری تقریبا محال است.

پس از همین الان باید دهنت را آماده داشتن یک تمرکز قوی و حرفه‌ای بکنید تا درادامه راه بتوانید به تراز واقعی سطح درسی خودتان برسید تا بعدا پشیمون نشوید که بخاطر نداشتن گزارش درسی و تمرکز نتوانسته ای تمام مهارتت را نشان دهید.

پس باید خودت را قبل از کنکور محک بزنی. داشتن تمرکز یکی از مهارت‌های مطالعه حرفه‌ای‌های کنکور است. به‌طوری‌که کسب نتایج خارق العاده با داشتن تمرکز شدنی و به جرات می‌توان گفت قبولی شما را تضمین می‌کند. تکنیک‌های زیر تاثیر بسیار زیادی در افزایش تمرکز و تضمین بالاترین بهره‌وری از درس خواندن را دارد.

گزارش درسی و تمرکز
  • در تمام مدت درس خواندن کنارتان یک برگه کاغذ باشد و هر فکر مزاحم و یا هر بحث غیر درسی را که به ذهن‌تان می‌آید روی این برگه یادداشت کنید تا مغز از این درگیری ذهنی آسوده شود و سریع به درس برگردد.
  • در آخر شب و در پایان مطالعه این برگه را بخوانید .می‌توانید نیم ساعت قبل از خوابتان برای خواندن افکار مزاحم وقت بذارید. تا روز بعد دوباره سراغ‌تان نیایند.
  • درس خواندن باید طبق برنامه باشد و اصلا به حجم باقی‌مانده و عقب ماندگی‌های درسی فکر نکن. این فکرو نداشته باش که باید حتما تمام مباحث رو از بر باشی. سعی کن آن چیزی را که تا به الان خوانده‌ای این‌قدر با تمرکز بررسی کرده باشی و مسلط باشی که تا این جای مباحث نگرانی نمانده باشد این بسیار بهتر از تمرکز کردن روی نخوانده‌ها و نداشته‌ها است.
  • میز مطالعه فقط حاوی کتاب ، جزوه و منابع کمک آموزشی همان درسی باشد که الان مشغول خوندنش هستید نه هیچ چیز دیگر، تا مغز کنجکاو و وسواسی نشود که به دیگر مباحث هم نگاهی بیندازد یا کلا نگران عقب ماندن‌ها شود.
  • ضمیر ناخودآگاه شما نباید درگیر مسائلی غیر از بحث درسی شود در غیر این‌صورت مغز هم نمی‌تواند راندمان یادگیری خوبی داشته باشد و در یادگیری مطالب با مشکل مواجه می‌شوید.

در ادامه این نکته حائز اهمیت است که شما باید در هر مطلب ریز و درشتی، بسته به هدف و آینده­ای که برای خودتان ترسیم کرده‌اید، تمام نقاط ضعف و قوت خودتان را مشخص کنید و در گزارش روند روزانه یاد داشت کنید.

این روش باعث می‌شود تا در نگاه هفتگی و ماهانه دید کاملی از نقاط ضعف و قدرت خود داشته باشید.

ما در این مقاله به برسی گزارش درسی و تمرکز پرداختیم امیدواریم مفید بوده باشد.

نویسند دکتر پرویز قادری

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید