لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

کارشناسی ارشد مهندسی فضای سبز

کارشناسی ارشد مهندسی فضای سبز

رشته ارشد مهندسی فضای سبز، دانشی شامل دستیابی به شرایط مناسب برای رشد و نگهداری گیاهان، درختان و گل ها ( خاک شناسی و آبیاری و … ) و علوم طراحی فضا های طبیعی و سبز می باشد. به این رشته مهندسی طراحی منظره نیز گفته می شود.

ارشد مهندسی فضای سبز در ایران تقریبا نو بنیاد بوده و یکی از زیر شاخه های رشته کشاورزی می باشد. این رشته رشته ای ما بین مهندسی معماری، مهندسی باغبانی و مهندسی عمران می باشد.

ترتیب متخصصینی که بتوانند با استفاده از دانش و تجربه خود نسبت به طراحی فضای سبز به منظور افزایش سطح کیفی و کمی فضای سبز با پشتوانه دانش به روز و هنر های ظریف اقدام کرده و از طرفی در آموزش، طراحی، اجرا، توسعه و بهبود فضای سبز فعالیت نمایند برای جوامع امروز بسیار ضروری است.

پژوهش و بررسی در زمینه طراحی، کاشت و پرورش گیاهان و تلفیق علوم محیط زیست با معماری به نحوی که به انسان ها برای بهبود ارتباط با طبیعت و استفاده بهتر از آن کمک نماید رشته مهندسی فضای سبز گفته می شود.

برای قبولی در کنکور ارشد این رشته  توصیه می کنیم که از مشاور های شرکت کنکور مشاور کمک گرفته و درصد قبولی خود را بسیار افزایش دهید. مشاور های این مجموعه دارای سابقه های زیادی در زمینه مشاوره های تحصیلی کارشناسی ارشد باشند.

گرایش های ارشد مهندسی فضای سبز

مهم ترین گرایش این رشته برای کارشناسی ارشد در ایران، رشته مهندسی طراحی محیط زیست است که در حال حاضر در دانشگاه تهران و با ظرفیت زیر ۳۰ نفر وجود دارد. علاوه بر آن دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات هم این رشته را تدریس می نماید.


رشته معماری منظر دومین گرایش مهندسی فضای سبز در سطح ارشد می باشد. دانشگاه شهید بهشتی تهران مهم ترین و بهترین دانشگاه برای تحصیل این رشته می باشد.
گرایش طراحی شهری نیز رشته ای مرتبط با این رشته می باشد.
رشته برنامه ریزی شهری هم یکی از گرایش های مرتبط با فضای سبز می باشد.
از نظر کلی، تنها رشته مرتبط در سطح ارشد برای فضای سبز، گرایش مهندسی طراحی محیط زیست دانشگاه تهران می باشد.
این رشته امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری را نیز دارد.

دروس رشته مهندسی فضای سبز

دروس رشته مهندسی فضای سبز

زبان عمومی و تخصصی انگلیسی

اطلاعات عمومی گیاهی ( درختان و درختچه های زینتی، گل کاری، چمن کاری و گیاهان پوششی )
مبانی نظری طراحی منظره و فضای سبز ( پارک و پارک سازی، پارک ها ویژه، محوطه های فضای سبز )
مبانی نظری منظر سخت ( سازه های مصالح و روش های ساختمانی در فضای سبز )
تاریخ باغ و باغ سازی
مبانی طراحی کاشت و مدیریت فضا های سبز

بازار کار و شغل های در انتظار مهندسان فضای سبز

فارغ التحصیلان این رشته به دلیل نیاز تمام شهر ها به ویژه شهر های بزرگ به فضای سبز و بهبود وضعیت محیط زیست قطعا می توانند آینده شغلی خوب و مطلوبی را تجربه نمایند. البته با تکیه بر توان علمی و خلاقیت خودشان.
طراح
مدیر
ناظر
مجری فضای سبز موسسات دولتی و خصوصی
محوطه های اداری و مسکونی
مربی هنرستان های کشاورزی
سازمان ها، پارک ها و فصای سبز شهرداری ها
وزارت جهاد کشاورزی
وزارت مسکن و شهر سازی
مجری امور تحقیقات وزارت کشور
و …
فارغ التحصیلان این رشته باید بتوانند در جهت بهبود محیط زیست به ویژه در شهر ها و برنامه ریزی در استفاده صحیح و بیشتر از منابع طبیعی مانند رودخانه ها، بیشه زار ها و کوهپایه ها موثر باشند.

توانایی مورد نیاز و قابل توصیه برای ارشد مهندسی فضای سبز

این رشته ، مجموعه ای از علم و هنر است و دانشجوی این رشته باید هم به علم کشاورزی و هم هنر طراحی و معماری مسلط و علاقه مند باشد.

دانشجوی ارشد مهندسی فضای سبز باید به علوم مختلفی آشنایی داشته باشد تا به عنوان مثال بتواند بذر چمن مناسب تهیه کرده و با کود مناسب و آبیاری به موقع، چمنی مناسب برای زمین بازی یا تزئین میادین گل تهیه نماید.

همچنین بتواند گیاهانی با گل های بزرگ و با دوام پرورش دهد و درختان مناسب برای حاشیه خیابان ها انتخاب کرده و آن ها را به درستی هرس نماید.

از سوی دیگر دانشجوی این رشته باید فردی با ذوق و هنرمند باشد و به طراحی و نقشه کشی نیز علاقه مند باشد تا بتواند از گیاهان زینتی در طراحی محوطه های مسکونی، اداری و تجاری به خوبی بهره گیرد و در طراحی پارک و پارک سازی، اتوبان ها و … به یاری ذوق و هنر خویش طرح هایی مناسب و زیبا ارائه دهد.

واحد های درسی دوره ارشد مهندسی فضای سبز

تعداد کل واحد درسی ۳۴ واحد
دروس الزامی یا تخصصی ۱۲ واحد
دروس اختیاری ۱۴ واحد
دروس جبرانی ۲ واحد
پایان نامه ۶ واحد

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید