لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

ارشد مهندسی نفت

ارشد مهندسی نفت

در این مقاله رشته ارشد مهندسی نفت را مورد بررسی قرار دادیم ، مهندسان نفت به دنبال کشف منابع نفتی و یا گاز طبیعی در جهان می باشند. پس از کشف چنین منابعی مهندسی نفت با همکاری زمین شناسان و دیگر متخصصان، ساختار زمین و خصوصیات صخره های حاوی ذخایر و روش های حفاری را تعیین موده و عملیات حفاری را کنترل می نمایند.

آن ها به منظور دستیابی به حداکثر میزان نفت و گاز، تجهیزات و مراحل کار ار طراحی می کنند. از آن جایی که تنها درصد کمی از نفت و گاز موجود در منبع تحت فشار طبیعی از چاه فوران می کند، لذا مهندسان نفت از انواع روش های تقویت شده بازیافت استفاده می نمایند.

این رشته کاربد دانش، فناوری، ریاضیات و اقتصاد در فرآیند اکتشاف، استخراج، برآورد مخزن و توسعه نفت، گاز و سایر ترکیبات هیدرو کربوری می باشد.

این موارد از مخازن زیر زمینی و انتقال آن ها به پالایشگاه، صنایع پایین دستی و مصرف کننده نیز جزو همین رشته است. شایان ذکر است که پالایش نفت در حیطه صنایع بالا دستی صنایع نفت و گاز بوده و در محدوده مهندسی شیمی قرار دارد.

ارشد مهندسی نفت از آن دسته از رشته هایی می باشد که بسیار پر طرفدار بوده و سالانه داوطلبان زیادی برای این رشته در آزمون های کارشناسی ارشد شرکت می نمایند. برای دستیابی به تمامی اطلاعات لازم به این رشته و افزایش درصد قبولی خود با  کنکور مشاور همراه باشید.

پیشنهاد مابه شما : مشاوره کنکور ارشد

در سال های اخیر به دنبال تغییراتی که در رویکرد سرمایه ها بسوی منابع جدید انرژی صورت گرفته است. بسیاری از دانشگاه ها همچون استنفورد و دانشگاه کالیفرنیا این رشته را به مهندسی انرژی تغییر نام داده اند. زیرا مباحث مطورحه در زیمن گرمایی و سایر انرژی های نوین کماکان بسیار نزدیک به این رشته می باشد.

وظایف دانش آموختگان ارشد مهندسی نفت

وظایف دانش آموختگان ارشد مهندسی نفت

کشور ایران یکی از کشور های نفت خیز در دنیا محسوب می شود. می توان یکی از اصلی ترین درآمد های کشور را، صادرات نفت و گاز دانست. به همین دلیل رشته های مرتبط با نفت و گاز در ایران از جایگاه خوبی برخوردار می باشد.

یکی از این رشته ها، رشته مهندسی نفت می باشد که داوطلبان بعد از کسب مدرک کارشناسی ارشد مهندسی نفت و شروع به کار در همین حوزه وظایف زیر را بر عهده دارند البته برای انتخاب بهتر درباره حیطه کاری خود می توانید با مشاور اینده شغلی موسسه کنکور مشاور صحبت نمایید :

طراحی تجهیزات برای استخراج بهینه نفت و گاز
طراحی توسعه روش های استخراج نفت
تلفیق دانش علمی و مهندسی برای طراحی و انجام آزمایش ها و تفسیر و تحلیل داده ها
استفاده درست از تکنین ها، مهارت ها و ابزار های مدرن مهندسی
توسعه راه های تزریق آب، مواد شیمایی، گاز ها یا بخار به ذخایر نفتی
ارزیابی درست چاه ها
ارزیابی و بررسی قابلیت تولید در مخازن و روش های بهره برداری
ارزیابی اقتصادی مخزن ها و تجهیزات آن ها
ارائه و طراحی روش های علمی برای افزایش طلو عمر منابع نفت و گاز
نظارت بر نصب، به کار گیری و نگه داری درست از تجهیزات نفت و گاز

مزایا و معایب رشته مهندسی نفت

افرادی که ارشد مهندسی نفت را انتخاب کرده و ادامه تحصیل می دهند باید بدانند که با توجه به شرایط نفت خیز بودن ایران، قطعا این افراد بیکار نمانده و از شغل با درآمد خوبی برخوردار خواهند بود. که این جزو بهترین مزایای ارشد مهندسی نفت می باشد.

ولی یکی از مهم ترین معایب این رشته این است که مهندسان در محیط کاری از شرایط خوب و ویژه ای برخوردار نبوده و اکثر در محیط های سخت مانند دریاها، بیابان ها و … مشغول به کار خواهند بود.

بازار کار و آینده شغلی برای داوطلبان ارشد مهندسی نفت

بازار کار و آینده شغلی برای داوطلبان ارشد مهندسی نفت

رشته مهندسی نفت در ایران بازار کار خوبی دارد و دانش آموختگان رشته مهندسی نفت می توانند بعد از اتمام تحصیل خود رد مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در صنایع و شرکت های خصوصی و دلتی مرتبط با حوزه نفت و گاز و پتروشیمی مشغول به کار شوند.
معمولا برای ورود به بخش های خصوصی و مناسب دولتی، فارغ التحصیلان رشته مهندسی برق می بایست در آزمون های استخدامی مرتبط شرکت نمایند. در صورت کسب نمره قبولی و قبول شدن در مصاحبه وارد عرصه شغلی خود می شوند.
فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان مهندس نفت در این شرکت ها مشغول نمایند.

گرایش های رشته ارشد مهندسی نفت

رشته مهندسی نفت در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش های زیر می باشد:
گرایش اکتشاف نفت
گرایش بهره برداری از منابع نفت
گرایش حفاری و استخراج نفت
گرایش مخازن هیدروکربوری
گرایش مهندسی ابزار دقیق و اتوماسیون در صنایع نفت

سر فصل ها و ضرایب دروس کنکور کارشناسی ارشد مهندسی نفت

زبان عمومی و تخصصی انگلیسی
ریاضی
دروس زمین شناسی
ژئوفیزیک و ژئو شیمی آلی
پترو فیزیک و چاه نگاری
دروس مهندسی نفت (مخزن، حفاری و بهره برداری)
زمین شناسی
خواص سنگ
چاه آزمایی
مهندسی حفاری
مهندسی مخزن
مبانی حفاری

برای اینکه بتوانید ازمون بهتری دهید به شما پیشنهاد می کنم با مشاور تحصیلی کارشناسی ارشد موسسه کنکور مشاور تماس بگیرید.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید