لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

کارشناسی ارشد بیوشیمی

کارشناسی ارشد بیوشیمی

در این مقاله به رشته ارشد بیوشیمی می پردازیم ، زیست شیمی یا همان بیوشیمی از دانش های جذابی است که نزدیک به دو قرن از پدید آمدنش می گذرد. بیوشیمی همانطور که از نامش پیداست از دو بخش Bio به معنی زیست و Chemistry به معنی شیمی تشکیل شده است.

از همین نام گذاری می توان فهمید که این علم ترکیب دنیای زیست شناسی و شیمی آلی می باشد. اگر بخواهیم بهتر و واضح تر تشریح کنیم، می توان گفت: شناختن هر فرآیند شیمیایی Chemistry که در موجودات زنده Bio رخ می دهد.

وقتی شما خوب نحوه ساختار و کارکرد مولکول های سازنده یک جاندار مثل پروتئین ها، لیپید ها، کربوهیدرات ها، اسید های نئوکلئیک مانند DNA و خیلی موارد دیگر را بشناسید، آن وقت خیلی راحت تر می توانید به ساز و کار مولکولی هر بیماری پی ببرید.

یا در هنگام مشکل و بیماری راحت تر درمانش را شروع نمایید. زیبا بودن این علم از جایی شروع می شود که متوجه می شویم جهان زنده چقدر وسیع و گوناگون می باشد که زمینه های پژوهشی در مورد آن هیچ انتهایی ندارد.

بیوشیمی یا زیست شناسی علمی است که درباره ترکیبات و واکنش های شیمیایی در موجودات زنده بحث می کند.

این واقعیت که بدن تمام گیاهان و جانوران از ترکیب های شیمیایی ساخته شده است، ضرورت حضور علم شیمی را در مطالعه موجودات زنده روشن می سازد و بیوشیمی پاسخی است علمی و فنی به این ضرورت.

مفید برای شما : کارشناسی ارشدبیوشیمی بالینی

در دنیای امروز هم این علم بسیار زیاد در حال پیشرفت می باشد، هم رقابت سنگینی بین مراکز علمی برای سبقت از همدیگر برای تاثیر در این پیشرفت وجود دارد.

به همین علت افراد زیادی هر ساله خواهان قبولی در این رشته زیبا و سخت می باشند. برای آشنایی با تمامی اطلاعات ارشد بیوشیمی با شرکت کنکور مشاور همراه باشید و موفقیت خود را تضمین نمایید.

بیوشیمی و نقش آن در اکثر رشته ها

اگر در واحد های دانشگاهی دقت نمایید، متوجه می شوید که بیوشیمی در تمام رشته های پزشکی مانند علوم پزشکی، پرستاری، داروسازی، آزمایشگاه ها و در رشتهای پایه مانند: شیمی، زیست شناسی و زیست مولکولی دستی بر آتش دارد.

پس باید بدانید که این علم در تمامی این حرفه ها کاربرد داشته و جزو ضروریات می باشد.

بیوشیمی در دانشگاه ها و گرایش های ارشد بیوشیمی

بیوشیمی در دانشگاه ها و گرایش های ارشد بیوشیمی

رشته بیوشیمی در هیچ کدام از دانشگاه های سراسر کشور در مقطع کاردانی ارائه نمی شود. در مقطع کارشناسی هم فقط در دانشگاه های آزاد وجود دارد که با عنوان زیست شناسی سلولی و مولکولی – بیوشیمی شناخته می شود.

دانشگاه های سراسری و پیام نور نیز کارشناسی بیوشیمی را ارائه نمی دهند. مگر دانشگاه الزهرا.
رشته بیوشیمی در مقطع کارشناسی ارشد شکل جدید و تازه ای به خود گرفته و شما می توانید یکی از دو گرایش بیشیمی محض و بیوشیمی بالینی را انتخاب و ادامه دهید.

گرایش بیوشیمی محض:

بیوشیمی محض یا همان بیوشیمی عمومی یا بیوشیمی وزارت علوم یا ارشد بیوشیمی فقط در زیر مجموعه های وزارت علوم تدریش می شود. عمده مطالب این گرایش به بررسی ساختار مولکولی و واکنش های متابولیکی پرداخته می شود.

گرایش بیوشیمی بالینی:

بیوشیمی بالینی نیز صرفا در دانشگاه های علوم پزشکی که زیر مجموعه وزارت بهداشت هستند، تدریس می شود و به طبع حالت کلینیکال تری به خود می گیرد.

تفاوت بیوشیمی محض و بیوشیمی بالینی:

عمده تفاوت بیوشیمی و بالینی در این است که بالینی دارای ماهیت پزشکی می باشد. در حالی که بیوشیمی به مفاهیم پایه ای این علم می پردازد و جنبه های پزشکی ندارد.
بعد از گذر از ارشد بیوشیمی نوبت به دکترای این رشته می باشد.

دکترای دو گرایش بیوشیمی محض و بیوشیمی بالینی با همین نام ها ادامه می یابد. هر دو گرایش می توانند در آزمون مقطع دکترا، گرایش دیگری را انتخاب و شرکت نمایند.

بازار کار و آینده شغلی ارشد بیوشیمی

بازار کار و آینده شغلی ارشد بیوشیمی

در ابتدا این نکته را مد نظر داشته باشید که بازار کار هم برای کارشناسی ارشد و هم دکترای بیوشیمی بالینی وزارت بهداشت بهتر از بیوشیمی می باشد، البته دانشگاه برتر و ممتاز بودن دانشجو می تواند در پیدا کردن بازار کار بسیار تاثیر گذار باشد.

زیرا دانشجویی که در دانشگاه بهتری نمرات و قبولی بهتری داشته باشد، قطعا بیکار نمی ماند.
۷۰ درصد آزمایش های پزشکی به بیوشیمی بالینی مرتبط می باشد.

به طور کلی برای فارغ التحصیلان ارشد بیوشیمی بازار کاری های متعددی وجود دارد که عبارتند از:

کارشناس آزمایشگا های تشخیص طبی
بیمارستان ها
درمانگاه ها
کارشناسی آزمایشگاه های واکسن و سرم
کارشناس مراکز بهداشت و درمان
کارشناس آزمایشگاه های خصوصی
کارشناس مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی
کارشناس آزمایشگاه های غذا و دارو با توجه به پر رنگ شدن بحث شرکت های دانش بنیان.
پژوهشگر
تدریس در دانشگاه ها
تدریس در آموزشگاه ها و مدارس
تدریس های حق التدریسی
وظیفه بیوشیمیست ها آن است که ساختمان مواد و نقش آن ها را در حیات موجودات زنده بررسی و شناسایی نمایند.
همچنین برخی از مشاغل، ظرفیت جذب افراد از تخصص های گوناگون را دارا می باشد. در این مشاغل، هر فرد علاوه بر تسلط بر مهارت های مربوط به آن شغل، لازم است به فراخور صنعت و نوع کسب و کاری که در آن مشغول به کار است، دارای دانش تخصصی مربوطه نیز باشد. مانند:
کارشناس / مدیر آموزش
کارگزار بیمه

برای مشاوره اینده شغلی خودتون می توانید با مشاوران کنکور مشاور در ارتباط باشید و از تصمیم خود مطمئن شوید

برنامه درسی و سر فصل های ارشد بیوشیمی و تعداد واحد ها

تعداد کل واحد ها ۳۲ واحد
دروس الزامی و تخصصی ۱۲ واحد
دروس انتخابی و اختیاری ۱۰ واحد
پایان نامه ۸ واحد
سمینار ۲ واحد

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید