لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

ارشد فوتونیک

قدمت رشته ارشد فوتونیک در کشور ما بسیار زیاد نیست. تا جایی که تاکنون در دوره کارشناسی دانشگاه‌ها در این رشته پذیرش دانشجو ندارند.

اما با توجه به گسترش استفاده از لیزر و نور در امور مختلف دانشگاه‌های کشور به پذیرش دانشجوی فوتونیک علاقه نشان داده‌اند.

کارشناسی ارشد رشته فوتونیک مبتنی بر پیشرفت‌ها و تکنولوژی‌های مرتبط با نور و لیزر در صنعت می‌باشد.

کارشناسی ارشد فوتونیک در واقع شاخه‌ای از علم فیزیک می‌باشد که در حوزه اپتیک، لیزر، فیبرنوری به طور تخصصی وارد می‌شود. انتقال داده‌ها توسط نور در عصر امروز بسیار گسترده و بررسی می‌شود.
شرکت کنکور مشاور قصد دارد در این مقاله کارشناسی ارشد فوتونیک را به طور کامل برای‌تان شرح داده و بازار شغلی آن را برای‌تان معرفی می‌کند.

معرفی رشته فوتونیک

ارشد فوتونیک

فوتونیک علمی است که گستره آن شامل ایجاد، انتشار، انتقال، مدولاسیون، سوئیجینگ، تقویت و آشکارسازی نور می‌شود.

با اختراع لیزر و پس از آن با ساخت فیبر نوری، شاخه اپتیک در علم فیزیک آن قدر گسترده و کاربردهای آن قدر زیاد شد که مبحثی جدید موسوم به فوتونیک در علم متولد گردید. رشته فوتونیک دارای گرایش‌های فیزیک، الکترونیک، مخابرات و زمینه‌های نظری و تجربی می‌باشد.

معرفی گرایش فیزیک:

شاخه دیگری از علم فوتونیک، فوتونیک – فیزیک می باشد. در این شاخه نیز به مباحث بسیار زیادی از جمله روابط حاکم بر برهم‌کنش نور با ماده، میکروسکوپ‌های رویشی میدان نزدیک نوری و … پرداخته می‌شود.

معرفی گرایش الکترونیک:

پیشرفت روز افزون تکنولوژی و ساخت قطعات الترونیکی کوچک و کوچک‌تر تا به آن جا ادامه یافته است که امروزه پیش‌بینی می‌شود که در چند سال آینده دیگر نتوان قطعاتی از این کوچک‌تر ساخت که قادر به عبور جریان الکتریسیته باشند.

این مسئله باعث شده تحلیل مدارات دیگر از حوزه الکترونیک کلاسیک خارج شده و بررسی چنین سیستمی بر عهده مکانیک کوانتومی نهاده شود.

مفید برای شما : ارشد نانو مواد

این امر باعث شده است تا دانشمندان به فکر جایگزینی برای الکترون بیفتند که مشکلات الکرتون را نداشته باشد و به عنوان اولین گزینه، فوتون را جایگزینی مناسب یافتند.

لذا از این پس باید به دنبال ساخت ادواتی بود که جای ادوات الکترونیکی را در مدارات بگیرد و در آن‌ها فوتون نقش اساسی را بازی کند.

تحقیقاتی که این هدف را دنبال می‌کنند در حوزه فوتونیک شاخه الکترونیک آن بررسی می‌شود و بر عهده این بخش می‌باشد.

معرفی گرایش مخابرات:

ساخت فیبر نوری و اختراع لیزر، بشر را به این سو هدایت کرد تا مخابراتی پیشرفته بر مبنای این دو تکنولوژی بسازد.

این مخابرات اکنون به ظهور رسیده است و روز به روز بر قدرت و سرعت آن افزوده می‌شود.

از جمله اهداف دوره‌های ارشد در رشته فوتونیک، تحقیقات در تکنولوژی لیزر و منابع نوری، تحقیقات پایه‌ای در علم لیزر و فوتونیک، تحقیقات در بکارگیری لیزر و نور در زمینه‌های مختلف، تحقیقات پایه‌ای مرتبط، خواص نوری مواد و بکارگیری نتایج و تاکید بر تحقیقات هدفمند برای اثر گذاشتن نتایج حاصله در صنعت موجود و احیانا پایه ریزی تکنولوژی‌های جدید می‌باشد.

گرایش ها و موقعیت های شغلی و استخدامی رشته ارشد فوتونیک کد ۱۲۰۵

فوتونیک
مهدنسی الکترواپتیک
اپتوالکترونیک
لیزر

بازار کار رشته ارشد فوتونیک

کارشناسی ارشد رشته فوتونیک در کشور ما نو ظهور است و به همین دلیل مراکز زیادی را نمی‌توان به عنوان جایگاه فارغ التحصیلان رشته فوتونیک معرفی نمود، اما فعالیت در مخابرات، شرکت‌های خصوصی و ساخت تجهیزات لیزر و اپتیک به عنوان مکان‌های فعالیت این رشته وجود دارد.

مشاغل زیر به طور مستقیم به این رشته تحصیلی ارتباط دارد و دانش آموختگان در صورت فعالیت در این شغل بیش‌ترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود بر قرار خواهند کرد:

فیزیک دان
پژوهشگر
استاد دانشگاه
معلم

هم‌چنین برخی از مشاغل، ظرفیت جذب افراد مختلف از تخصص‌های گوناگون را دارا می‌باشند. در این مشاغل، هر فرد علاوه بر تسلط بر مهارت‌های مربوط به آن شغل، لازم است به فراخور صنعت و نوع کسب و کاری که در آن مشغول به کار است، دارای دانش تخصصی مربوط نیز می‌باشد:

کارشناس مدیر آموزش
کارگزار بیمه
برنامه درسی ارشد فوتونیک و تعداد واحدها
تعداد کل واحد ها ۳۲ واحد
دروس الزامی مشترک ۹ واحد
دروس اختیاری ۱۵ واحد
سمینار ۲ واحد
پایان نامه ۶ واحد

دروس امتحانی و تعداد سوال ارشد فوتونیک

بازار کار رشته فوتونیک

ردیف دروس امتحانی تعداد سوال
۱ زبان عمومی و تخصصی انگلیسی ۳۰
۲ الکترو مغناطیس ۲۰
۳ فیزیک مدرن ۲۰
۴ مکانیک کوانتومی ۲۰
۵ الکترونیک ۲۰
۶ اپتیک ۲۰

با ابزارهای اپتیکی و نوری می‌توانیم جهان را به درستی ببینیم. این تجهیزات در تمامی قسمت‌های زندگی ما حضور دارند. از عینک طبی گرفته تا آندوسکوپی‌های پزشکی و دوربین‌های تلفن همراه و دوربین‌های نظارتی.

در این رشته تخصصی یاد خواهید گرفت که سیستم‌های اپتیکی با میزان کارایی بالا را برای طیف وسیعی از کاربردهای متنوع از جمله لنزهای نوری و منشور و قطعات شبکه‌ای طراحی کنید.

علوم مهندسی اپتیک و لیزر پایه و اساس طراحی سیستم‌های اپتیک تجاری مانند دوربین‌های تلفن همراه و دوربین‌های دیجیتال و ابزارهای بسیار پیچیده برای کاربردهای تجاری و تحقیقاتی است.

این رشته تحصیلی طراحی، ساخت و آزمایش تجهیزات فضایی یا هوافضا را با فناوری حسگرهای نوری برای نظارت بر محیط اطراف در بر می‌گیرد.
رشته مهندسی اپتیک و لیزر کاربردهای بسیار متنوعی چه در تجارت و چه در موضوعات تحقیقاتی دارد. با ترکیب فیزیک و مهندسی می توان تخصص‌های لازم برای تبدیل شدن به یک نفر مبتکر در موج بعدی پیشرفت‌های تکنولوژی در زمینه فناوری‌های مدرن اپتیک و لیزر را در دانشجویان پدید آورد.

برای مشاوره تحصیل کارشناسی ارشد با ما در ارتباط باشید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید