لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

رشته مهندسی مکانیک

مهندس مکانیک

در این مقاله می‌خواهیم حداقل و حداکثر رتبه‌‌ای که لازم دارید تا در دانشگاه صنعتی شریف رشته‌ی مهندسی مکانیک پذیرفته شوید را به شما مشتاقان علم و دانش و مهندسان آینده‌ی سرزمینمان ایران معرفی کنیم.

در این مقاله برای شما حداقل رتبه‌ی لازم برای پذیرش در این رشته در سهمیه منطقه یک تا سه را محاسبه کردیم و توضیحات درباره‌ی این رشته و دانشگاه برای شما عزیزان قرار دادیم که با آگاهی کامل این رشته را انتخاب نمایید.

رتبه‌های و درصدهای لازم برای قبولی در دانشگاه شریف رشته مهندسی مکانیک:

لازم به ذکر است‌ که این اطلاعات مرتبط با سال ۹۷ است.

ظرفیت این رشته در سال نود و هفت ۹۰ نفر بوده است که آخرین رتبه قبولی منطقه‌ی یک آن رتبه‌ی ۱۰۸، آخرین رتبه قبولی منطقه‌ی دوی آن رتبه‌ی ۹۷ و آخرین رتبه قبولی منطقه سه رتبه‌ی ۲۵ بود.

اما چه توانایی‌هایی برای این رشته نیاز است؟

به‌ عقیده‌ی خیلی‌ها، مکانیک بهشت ریاضیات به حساب می‌آید.

ریاضیات و مکانیک با هم رابطه‌ی تنگاتنگی دارد و مهندسی مکانیک در گرایش حرارت و سیالات از مباحث و مسایل پرکاربرد ریاضی است.

از طرفی مکانیک بخشی از فیزیک است بنابراین دانشجویان مهندسی مکانیک باید مسلط بر دو درس ریاضی و فیزیک باشند.

رشته مهندسی مکانیک کاربردهای بسیاری دارد و باعث جذب هم دانشجویان‌ علاقمند به کارهای تئوریک و هم دانشجویان علاقمند به تولید وسایل مختلف و کارهای عملی می‌شود.

ولی قطعا مهندس مکانیکی به موفقیت می‌رسد که متکی به هردوی آن‌ها باشد، به همین علت در دانشگاه، دانشجویان را تشویق به انجام هم پژوهش‌های عملی هم پروژه‌های تحقیقاتی می‌کند. پس دانشجویان باید آمادگی فیزیکی و ذهنی کاملی برای انجام پروژه‌های این رشته داشته باشد.

مفید برای شما : چگونه بدون کنکور رشته مکانیک قبول شویم

رشته مهندسی مکانیک واحدهای کاربردی زیادی دارد. بیشتر واحدها، ریاضیات دیفرانسیلی پیچیده و تجسم فیزیکی دارند که بسیار سخت هستند. البته در این رشته واحدهای کارگاهی و تولیدی زیادی نیز وجود دارد تا دانشجویان با محیط‌های صنعتی آشنایی بیابند.

انواع گرایش‌های مقطع کارشناسی رشته مهندسی مکانیک:

در ابتدای آموزش مهندسی در ایران رشته‌ی مکانیک و برق با هم در رشته‌ی الکترومکانیک تدریس می‌شد اما چهل و پنج سال پیش این دو رشته جدا و رشته‌های مهندسی دیگری نیز پدید آمدند.

از طرفی با پیشرفت صنعت و نیاز به تخصص‌های مختلف، رشته‌ی مکانیک عمومی نیز به دو گرایش طراحی جامدات  و حرارت و سیالات  تبدیل شد که بعدا رشته ساخت و تولید نیز افزوده شد. البته مهندسی دریا همچنان در دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از گرایش‌های مکانیک به حساب می‌آید.

مهندس مکانیک

گرایش طراحی جامدات

در گرایش طراحی جامدات، دروس انواع نیروها، حرکات و تاثیر آن‌ها بر اجزاء مختلف ماشین تدریس می‌شود. این رشته مطابق با نیازهای جامعه، سیستم‌های مختلفی را طراحی کرده و می‌سازد.

هر ماشین دو قسمت متحرک و ثابت دارد که بررسی ویژگی‌ها، نحوه‌ی ساخت و بازدهی آن‌ها در حوزه‌ی وظایف مهندسان طراح جامدات هستند.

در واقع مهندسان طراح جامدات باید همه‌ی نیروهای وارده به یک عضو ماشین را بررسی نموده، بهترین حالت آن‌ها را یافته و کارایی مناسب آن قطعه را طولانی مدت تضمین نماید.

البته لازم به ذکر است ک گرایش‌های طراحی جامدات و حرارت و سیالات ارتباطی نزدیکی دارند و فقط ۲۰ واحد آن‌ها متفاوت است و فارغ‌التحصیلان این دو رشته هم ارتباط نزدیکی با هم دارند.

به طور کلی هدف این گرایش تربیت نیروهایی متخصص جهت طراحی ماشین‌آلات در مراکز تولید و کارخانه‌ها است. بازار شغلی فارغ‌التحصیلان این گرایش نیز در کارخانجات مختلف است.

مهندس مکانیک

گرایش حرارت و سیالات

مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات در حوزه‌ی حرارت و مسائل مربوط به سیالات، همانگونه که نامش است، فعالیت دارد و عوامل موثر بر خواص مختلف حرکت سیال را مورد بررسی قرار می‌دهند.

یکی دروس اصلی این رشته، مکانیک سیالات است که درباره‌ی نیروهای وارد بر جسم متحرک در سیال است. شغل فارغ‌التحصیلان آن مرتبط با طراحی و محاسبه اجزا و سیستمها در بخشهای عمده‌ای از صنایع است و کارخانه‌ها و نیروگاه‌های بسیاری محل کار آن‌ها هستند.

دانشجویان این  رشته باید در ریاضی، فیزیک  و زبان خارجه قوی باشند وگرنه قادر به ادامه تحصیل و شاغل شدن در این رشته نخواهند بود.

گرایش ساخت و تولید

نحوه‌ی ساخت ارزان و کارآمد وسایل برعهده‌ مهندسان گرایش ساخت و تولید است. این گرایش به مشکلات ساخت و تولید می‌پردازد و بیشتر بر کارهای عملی تاکید دارد.

افرادی که در این گرایش هستند بعد از فارغ‌التحصیلی در حوزه‌های شکل‌دادن فلزات ، طراحی قالب‌ها و تولید قطعات گوناگون در صنایعی مثل ماشین‌سازی، خودروسازی، کشاورزی، هوایی و تسلیحاتی شاغل خواهند شد.

دروس این دروه نیز درباره‌ی نحوه تولید، طراحی قطعات مختلف، اصول کار با ماشینهای دستی و تعمیر و نصب همه‌ی سرویسهای صنعتی و به صورت‌ کاملا عملی است.

برای این رشته در صنایع مختلف کشور کار وجود دارد.

امکان ادامه تحصیل رشته مکانیک در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل این رشته و گرایش‌هایش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی وجود دارد. تعداد واحدها در دوره کارشناسی ارشد ۳۲ تا و در دوره دکترا ۴۸ تا است.

آینده‌ی کاری این رشته

دانشجویان مهندسی مکانیک بعد از فارغ‌التحصیلی مشکلی برای یافتن شغل ندارند زیرا توسعه سخت‌افزاری و افزایش روی آوردن به تولید ملی در کشور به سبب محدودیت‌های ارزی، تحریم‌ها و کاهش درآمدهای نفتی بازارکار مهندسان مکانیک در ایران رشد بسیار خوبی داشته است.

در حال حاضر مشاغلی که یک مهندس مکانیک می‌تواند انجام دهد عبارتند از:

–  طراحی و تولید همه ماشین‌آلات تولیدی صنایع و قطعاتشان، لوازم خانگی و ابزارآلات پزشکی.

–  طراحی و تولید ابزارآلات مکانیکی نیروگاه‌های فسیلی، خورشیدی، آبی، اتمی و بادی.

–  طراحی و تولید ابزارآلات آب، دستگاه‌های مکانیکی پالایشگاه‌ها.

–  طراحی و تولید دستگاه‌های حرارتی و برودتی ساختمان‌ها، اماکن و آسانسورها.

–  تولید ماشین‌آلات بازیافت مواد در کارخانجات قند، سیمان، نمک و کنسانتره .

–  طراحی و تولید ابزارآلات حمل‌ونقل هوایی، زمینی و دریایی.

–  تولید ابزارآلات دفاعی مثل تانک و اژدر.

–  تولید روبات‌ها و بازوهای مکانیکی.

_ کارشناس ‌فنی در بانک‌ها ، شرکت‌های بیمه، سرمایه‌گذاری، بازرسی و نظارت امور بین‌الملل.

در تمام دنیا یک فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک مانند مومی خام است که دانش کافی فعالیت در هر زمینه‌ای را دارد برای مثال می‌تواند به عنوان تحلیل‌گر خودرو یا در طراحی و تولید ماشین‌های صنعتی یا در تهیه و تولید برنامه‌های کامپیوتری فعالیت کند در واقع طیف وسیعی کار برای فارغ‌التحصیلان این رشته وجود دارد.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید