لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

رتبه قبولی مهندسی عمران شریف

در این مقاله می‌خواهیم حداقل و حداکثر رتبه قبولی عمران شریف را به شما مشتاقان علم و دانش و مهندسان آینده‌ی سرزمینمان ایران معرفی کنیم.

در این مقاله برای شما حداقل رتبه‌ی لازم برای پذیرش در این رشته در سهمیه منطقه یک تا سه را محاسبه کردیم و توضیحات درباره‌ی این رشته و دانشگاه برای شما عزیزان قرار دادیم که با آگاهی کامل این رشته را انتخاب نمایید.

درصد های لازم و رتبه قبولی عمران شریف

دانشگاه شریف در کنکور سال‌های اخیر در نیمسال اول، هفتاد و پنج نفر خانم و آقا پذیرفت که آخرین رتبه‌ی قبولی عمران دانشگاه شریف در کنکور سال‌های اخیر در منطقه یک ۴۰۱ ، منطقه دو ۲۰۲ و منطقه سه ۲۹۴ بود.

این اطلاعات برای داوطلبانی که می‌خواهند در کنکور شرکت کنند بسیار مفید است. البته می‌توانید برای اولویت‌بندی رشته‌های انتخابی خود از نرم‌افزاراای انتخاب رشته نیز استفاده کنید.

بعد از انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور می‌توانید با اندازه‌گیری درصد دروس امتحانی خود میزان شانس قبولی خود را به دست آورید.

ما در حداقل رتبه‌ی لازم برای رشته مهندسی عمران شریف را در هر سه منطقه گفتیم تا داوطلبان علاقمند به این دانشگاه و این رشته بتوانند در این دانشگاه و این رشته در بیایند که البته این امر مستلزم تلاش مستمر و برنامه‌ریزی دقیق داوطلب نیز است و فقط دانستن حداقل رتبه‌ها برای رسیدن به این جایگاه کافی نیست.

مهندسی عمران

اما هدف رشته‌ی مهندسی عمران چیست؟

این رشته نیروهایی را برای طراحی، اجرا، محاسبه و کنترل پروژه‌های متفاوت ساختمانی، پل و راه سازی، سازه‌های آبی، گردآوری و دفع فاضلاب و… تربیت می‌کند.

به طور کلی هر چیزی که باعث آبادانی و توسعه‌ی ساخت و ساز در کشور باشد به این رشته مرتبط است و طیف وسیعی را شامل می‌شود.

فارغ‌التحصیلان این رشته خواهند توانست در تمامی این کارها فعالیت کنند و این یعنی بازاری وسیعی از شغل در انتظارها پس از فارغ‌التحصیلیوجود دارد. در ادامه به چند مورد از این کارها می‌پردازیم:

۱- اندازه‌گیری، طراحی نسبی و ساخت ساختمان‌های مختلف.

۲- طراحی، اندازه‌گیری و ساخت انواع جاده‌ها درون و برون شهری.

۳- اندازه‌گیری، طراحی نسبی و ساخت انواع پل‌ها.

۴- ساخت انواع سدها و دیگر تاسیسات آن‌ها.

۵-اجرای کارهای مربوط به ساماندهی رودخانه‌ها.

۶- طراحی ، اندازه‌گیری و ساخت کانال‌های انتقال آب.

۷- ساخت انواع تصفیه‌خانه‌‌ها.

۸- طراحی، اندازه‌گیری و ساخت انواع شبکه‌های آب‌رسانی.

۹- طراحی، اندازه‌گیری و ساخت انواع شبکه‌های گردآوری و دفع آب‌های سطحی.

۱۰- نقشه‌برداری کارهای ساختمانی مختلف.

انواع توانایی‌های لازم برای این رشته:

۱. اجتماعی باشد و توانایی ارتباط داشته باشد

۲. به دانش ریاضی و فیزیک مسلط باشند

۳. توان جسمی و روحی بسیار بالایی داشته باشد تا بتواند بر ابعاد مختلف کار و دانش خود مسلط باشد.

۴. توانایی برنامه‌ریزی و ارتباط با اقشار مختلف مردم را داشته باشد.

۵. آمادگی برای انجام کارهای محاسباتی ، دفتری و آزمایشگاهی داشته باشند.

۶. باید بتواند دارای روحیه‌ای قوی و بسیار صبور باشد

نکاتی جهت یادآوری و آموزش بیشتر

در زمان بررسی دفترچه رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها چند رشته با پیشوند مهندسی علمی – کاربردی وجود دارد که نشانه‌ی کاربردی‌تر و عملی‌تر بودن این رشته‌ها هستند.

بعضی از گرایش‌های آب رشته‌ی عمران نیز از این دسته از رشته‌ها به حساب می‌آیند.

اما نکته‌ی قابل توجه درباره‌ی این رشته‌ها این است که آن‌ها تعهدی دو برابر زمان تحصیل خود برای کار کردن دارند که ممکن است برای خیلی‌ها خوشایند نباشد. پس در انتخاب رشته به این نکته دقت کنید تا مبادا تصمیمی اشتباه بگیرید.

انواع گرایش‌های کارشناسی مهندسی عمران

انواع گرایش‌های کارشناسی مهندسی عمران در مقطع لیسانس شامل سه گرایش عمران، نقشه‌برداری و آب است.

در ادامه در حد یک پاراگراف هر کدام از این گرایش‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

گرایش نقشه‌برداری

هدف این گرایش تربیت افراد آگاه از لحاظ علمی و فنی لازم در حوزه‌ی نقشه‌برداری است.

دانشجویان این رشته باید به ریاضیات و فیزیک مسلط باشند و از لحاظ جسمی آمادگی کامل را داشته باشند.

برخی از دروس تخصصی آن شامل راه سازی، جغرافیای ایران، تئوری خطاها، نقشه‌برداری، ژئودزی، فتوگرامتری، کارتو و هیدروگرافی ودر نهایت تحویل پروژه و گذراندن کارآموزی است.

گرایش عمران

نام قبلی این رشته مهندسی راه و ساختمان بود و هدف آن تربیت مهندسانی برای پروژه‌های ساختمانی، صنعتی و… بود.

بخش زیادی از دروس این رشته شامل دروس نظری و پروژه‌های طراحی است البته این بدان معنا نیست که کار عملی نداشته باشد بلکه کارهای آزمایشگاهی و دو دوره کارآموزی در دو تابستان نیز دارد.

فارغ‌التحصیلان این رشته نیز در وزارتخانه‌ها، شرکتهای دولتی و خصوصی یا به عنوان مهندسان مشاور کارهایی از قبیل طراحی ، اندازه‌گیری و اجرا را انجام دهند.

فارغ‌التحصیلان این رشته نیز خواهند توانست در دوره‌های مختلف کارشناسی ارشد سازه، خاک و پی، راه و ترابری، سازه‌های آبی ادامه تحصیل دهند. دانشجویان این رشته باید مسلط بر ریاضی و فیزیک و دارای توانایی جسمانی کافی باشد.

گرایش آب

هدف این گرایش تربیت افرادی در حوزههای شناخت منابع آب و کنترل کیفیت آن‌ها در پروژه‌های مختلف است.

دانشجویان این رشته باید مسلط بر دروس ریاضی، فیزیک و شیمی باشند. دروس مکانیک خاک، هیدرولیک، سدهای کوتاه و.. از دروس تخصصی این رشته به حساب می‌آیند.

فارغ‌التحصیلان این گرایش در شغل‌های کارشناس مطالعه منابع آب ، تاسیسات آبی و سازه‌های آن، کارشناس آب‌وفاضلاب و ناظر طرح‌های آبیدر سازمان‌های آب، جهاد کشاورزی، نیرو و شرکت‌های دولتی و خصوصی و… می‌توانند فعالیت داشته باشند.

طیف وسیعی از کارها برای فارغ‌التحصیلان این رشته وجود دارد و جای نگرانی برای آن‌ها نیست.

 مهم‌ترین درس‌های مهندسی عمران

مهم‌ترین درس‌های تخصصی این رشته شامل استاتیک، مقاومت مصالح، دینامیک، تحلیل سازه‌ها، مکانیک خاک، مهندسی پی، مکانیک سیالات، هیدرولیک، مهندسی زلزله، نقشه‌برداری، تکنولوژی بتن، سازه‌های فولادی،

سازه‌های بتن‌آرمه، راه‌سازی، روسازی راه، متره و برآورد پروژه ، آزمایشگاه مقاومت مصالح، آزمایشگاه تکنولوژی بتن، آزمایشگاه هیدرولیک، آزمایشگاه خاک، پروژه متره و برآورد، پروژه راه‌سازی و پروژه سازه‌های فولادی و بتنی است.

سخن پایانی در مورد رتبه قبولی عمران شریف

در این مقاله سعی شد حداقل رتبه لازم برای قبولی در رشته مهندسی عمران دانشگاه شریف برای داوطلبان این رشته ذکر شود و خود رشته، گرایش‌ها و بازار کارشان نیز معرفی گردد.

امید است که در پایان این مقاله به شناخت جامعی از این رشته و شرایط قبولی آن رسیده باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید