لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

رشته اتاق عمل بدون کنکور

رشته اتاق عمل بدون کنکور

رشته اتاق عمل یکی از رشته های زیر گروه تجربی است و جز رشته های پیراپزشکی و کادر درمانی کشور محسوب میشود. به دلیل بازار کار قطعی و مناسب و زیر مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی بودن علاقه مندان زیادی دارد. سختی کنکور سراسری و دلایلی که گفته شد باعث شده افراد زیادی دنبال رشته اتاق عمل بدون کنکور باشند.

اگر به دنبال رشته اتاق عمل بدون کنکور که یکی از رشته های زیر گروه تجربی با بازار قطعی و مناسب هستید حتما تا انتهای این مقاله با کنکور مشاور همراه باشید حتما میتونید با استفاده از یکی از روش های گفته شده کاملا بدون کنکور وارد این رشته شوید.

معرفی رشته اتاق عمل

رشته ی اتاق عمل جز رشته هایی است که در میان داوطلبان علوم تجربی محبوبیت زیادی دارد و رقابت بر سر ورود به این رشته در دانشگاه های مختلف بسیار بالاست همچنین به دلیل ظرفیت کمتر نسبت به پرستاری و هوشبری کار برای قبولی سخت تر است.

دانشجویان رشته اتاق عمل با انواع ابزارها و فناوری‌های مربوط به اتاق عمل و جراحی ها  آشنا می شوند و می آموزند که چگونه از بیمار قبل از عمل و  بعد از عمل و در حین عمل مراقبت کنند. این افراد در بخش های  مختلف اتاق عمل بیمارستان ها مشغول به کار می شوند و به پزشکان در انجام عمل جراحی موفق کمک می کنند پس حیطه شغلی رشته اتاق عمل مخصوص کار در اتاق عمل برای انواع جراحی ها میباشد.

هدف از رشته ی  اتاق عمل تربیت و آموزش نیروهای متعهد و متخصصی است که بتوانند به صورت حرفه‌ای و اصولی در اتاق عمل به پزشکان کمک کنند تا شرایط عمل جراحی به خوبی پیش رود و پزشکان جراح در انواع عمل های سختی که دارند کمک مناسب کنارشان قرار داشته باشد.

آیا امکان تحصیل در رشته اتاق عمل بدون کنکور ممکن است ؟

رشته اتاق عمل زیر مجموعه گروه تجربی است و حتما کسانی که در کنکور تجربی شرکت کرده باشند میتوانند وارد این رشته شوند. با توجه به جمعیت بالای کنکور در رشته تجربی و ظرفیت کم این رشته لازم است تا نمره خوبی کسب شود در غیر اینصورت شانسی برای قبولی نخواهد بود!

تمام این دلایل باعث شده است تا خیلی از کنکوری ها و حتی کسانی که سال ها از درس دور بوده اند بخواهند وارد رشته اتاق عمل شوند و از بازار کار مطمعن و درآمد خوبی که این رشته دارد بی نصیب نمانند.

خبر خوب اینکه رشته اتاق عمل بدون کنکور وجود دارد و بر اساس شرایط مشخصی که از سوی وزارت بهداشت مشخص شده است قسمتی از ظرفیت دانشگاه ها به پذیرش بدون کنکور اختصاص داده شده است.

در کل ۳ روش برای ورود به رشته اتاق عمل بدون کنکور وجود دارد و قطعا جز این روش ها هر گونه تبلیغات برای ورود بدون کنکور در این رشته غیر قانونی است و مسولیت آن با خود داوطلب میباشد.

دسته اول المپیادی ها

حتما شنیده اید که کسانی که در المپیاد های دانش آموزی کشوری و جهانی دارای مدال هستند به دلیل قرار دادن تمرکز روی المپیاد و دوری از فضای کنکور اجازه دارند بدون کنکور در هر رشته ای که دلشان میخواهد وارد شوند که رشته اتاق عمل هم یکی از این رشته ها است.

البته تعداد این افراد بسیار کم است و المپیادی های رشته تجربی قطعا اولین انتخابشان رشته های پزشکی ۵ دانشگاه اول ایران خواهد بود پس شانس برای ورود به رشته اتاق عمل کم نخواهد شد.

دسته دوم رشته اتاق عمل تعهدی

وزارت بهداشت با توجه به دهک بندی و منطقه بندی استان های مختلف کشور شهر ها و مناطقی را به عنوان شهر محروم در نظر گرفته است. به دلیل اینکه امکانات آموزشی در این مناطق پایین است و دانش آموزان مناطق محروم قدرت رقابت با داوطلبان دیگر را ندارند سهمیه پذیرش جدایی برای این افراد اختصاص پیدا کرده است.

همچنین بسیاری از افرادی که از دانشگاه فارغ التحصیل میشوند برای کار وارد این مناطق نخواهند شد و به همین دلیل هم هست در مناطق محروم نه تنها در رشته اتاق عمل بلکه حتی در رشته های پزشکی هم با کمبود نیروی متخصص رو به رو هستیم.

همین دو دلیل مهم باعث شده است تا بومیان مناطق محروم با نحوه گزینش تعهدی در دانشگاه های دولتی بدون کنکور پذیرش شوند و تنها سوابق تحصیلی آن ها مد نظر قرار گرفته شود. البته شرایطی برای پذیرش  وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره میکنیم.

البته رشته اتاق عمل بدون کنکور در سال ۱۴۰۲ فقط در استان کرمانشاه پذیرش داشت و تنها بومیان این استان مجاز به انتخاب رشته اتاق عمل بدون کنکور بودند که در نهایت از میان داوطلبان کسانی که بالاترین نمره سوابق تحصیلی را داشتند پذیرفته شدند.

دسته سوم تحصیل در خارج از کشور

یکی دیگر از راه هایی که میشود در رشته مورد علاقه تحصیل کرد مهاجرت تحصیلی است که در چند سال اخیر بطرز شگفت انگیزی علاقه مندان زیادی پیدا کرده است و بسیاری از داوطلبانی که از کنکور نا امید شده اند از طریق وارد رشته دلخواهشان میشوند.

موردی که در این روش وجود دارد این است که هم میشود با شرکت در آزمون های بورسیه که قطعا از کنکور ایران ساده تر است در دانشگاه های خارج از کشور بورسیه شد و بدون هیچ هزینه ای تحصیل کرد یا اینکه با تحمل هزینه های زندگی یا هزینه های دانشگاه کاملا بدون کنکور و صرفا با داشتن مدرک زبان وارد رشته اتاق عمل بدون کنکور در خارج از کشور شد.

در هر صورت شما میتوانید از یکی از روش های تحصیل رشته اتاق عمل بدون کنکور استفاده کنید و در یکی از کشور های دلخواه که البته بهتر است مورد تایید وزارت بهداشت باشد تحصیل کنید. این کشور ها با توجه به فاصله تا ایران و هزینه های تحصیل و دانشگاه بیشترین دانشجوی ایرانی را دارد.

  • ترکیه
  • روسیه
  • ایتالیا
  • کانادا
  • هند
  • مجارستان
  • چین

نکته !

داوطلبانی که دارای سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران هستند عملا بدون کنکور میتوانند وارد رشته اتاق عمل شوند و تنها کافیست در کنکور سراسری میانگین درصد درس های آن ها حدود ۱۵ درصد و معدل بالای ۱۵ داشته باشند.

کمتر از ۳۰ هزار نفر در این سهمیه قرار دارند و هر ساله از تعداد آن ها کاسته میشود پس میشود با نصف حداقل درصد مورد نیاز برای قبولی در رشته اتاق عمل به سادگی قبول شد.اگر کسی با این سهمیه میانگین درصد بالای ۳۵ داشته باشد به سادگی در یکی از دانشگاه های دولتی قبول خواهد شد!

موضوعات مرتبط : شرایط تحصیل در پزشکی بدون کنکور

لیست دانشگاه های دارای رشته اتاق عمل بدون کنکور

دانشگاه های دارای رشته اتاق عمل بدون کنکور عمدتا در مناطق محروم واقع شده اند و پذیرش بومی دارند البته لیستی که خدمت شما ارائه میشود لیستی کلی است که در سال های اخیر تکرار شده است اما ممکن است بنا به سیاست های وزارت بهداشت دانشگاه هایی به این لیست اضافه یا از آن کسر شود که به سرعت به شما اطلاع رسانی میکنیم.

  • دانشگاه علوم پزشکی زابل
  • دانشگاه علوم پزشکی دزفول
  • دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
  • دانشگاه علوم پزشکی لرستان
  • دانشگاه علوم پزشکی فسا
  • دانشگاه علوم پزشکی لامرد
  • دانشگاه علوم پزشکی لار
  • دانشگاه علوم پزشکی علی آباد کتول
  • دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • دانشگاه علوم پزشکی کردستان
  • دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر
  • دانشگاه علوم پزشکی خاش
  • دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

توجه

پذیرش تنها از بومی های استان صورت میگیرد.

میزان شهریه رشته اتاق عمل بدون کنکور

کسانی که از طریق المپیادی بودن وارد رشته اتاق عمل بدون کنکور شوند قطعا وارد یکی از دانشگاه های دولتی خواهند شد که هزینه ای برای آن ها ندارد اما در صورت ورود به دانشگاه آزاد شهریه ای در حدود ۱۷ میلیون تومان در ماه و برای دانشگاه های پردیس شهریه ای در حدود ۲۵ میلیون تومان باید پرداخت شود.

برای دانشجویان دسته دوم که از طریق رشته اتاق عمل تعهدی وارد دانشگاه میشوند بازهم شهریه های پرداختی صفر است چون فقط در دانشگاه های دولتی این امکان وجود دارد و دانشجویان در همان دانشگاه های علوم پزشکی که دیگران با کنکور وارد شده اند تحصیل میکند و از تمامی مزایا و امکانات دانشگاه بصورت کاملا رایگان برخوردار خواهد شد پس در این حالت هم هزینه صفر است.

در حالت آخر یعنی تحصیل در رشته اتاق عمل خارج از کشور اگر بورسیه شوند که هزینه ای پرداخت نخواهند کرد جز هزینه های معمول زندگی در غیر اینصورت در حدود سالی بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار با توجه به کشور مورد نظر هزینه باید کرد.

نحوه ثبت نام اتاق عمل بدون کنکور

برای ثبت نام رشته اتاق عمل بدون کنکور لازم است در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری و انتشار دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی همزمان با داوطلبان کنکوری انتخاب رشته انجام دهید.البته المپیادی های بصورت جدا اینکار را انجام میدهند و نتایج آن ها هم جداگانه طبق اولویت بندی و تعداد انتخاب های مشخص میشود.

تنها کافیست وارد سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org شوید و کد رشته های مورد نظر بر اساس منطقه بومی محل سکونت خودتان را انتخاب کنید . دقت داشته باشید شما بر اساس سوابق تحصیلی دیپلم تجربی سنجیده میشود و اولویت با کسانی است که معدل و نمرات بالا تری دارند.

بعد از خرید کارت اعتباری انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی یا همان انتخاب رشته بدون کنکور کد رشته ها را که البته تعداد کمی هستند وارد کنید تا در انتهاب شهریور ماه نتایج انتخاب رشته منتشر و بتوانید وارد دانشگاه شوید.این روال برای داوطلبان نظام جدید و قدیم کاملا یکسان است و محدودیت سنی وجود برای رشته اتاق عمل بدون کنکور تعیین نشده است.

نکته !

علاقه مندانی که در کنکور سراسری شرکت کرده اند لازم نیست تا دفترچه ای جدا انتخاب کنند و میتوانند در انتهای دفترچه انتخاب رشته کنکور در قسمت رشته های تعهدی کد رشته های مورد نظر اتاق عمل بدون کنکور را انتخاب و در کنار کد رشته های با کنکور در سامانه وارد کنند.

شرایط تحصیل در رشته اتاق عمل بدون کنکور

سعی داریم در ادامه شرایط تحصیل رشته اتاق عمل بدون کنکور در همین چند حالتی که وجود دارد را برای شما بررسی کنیم تا این فرصت طلایی تحصیل در یکی از بهترین رشته های پیراپزشکی را از دست ندید.

شرایط تحصیل رشته اتاق عمل برای المپیادی ها

المپیاد های دانش آموزی در رشته های مختلف در سراسر کشور برگزار میشوند و دانش آموزان میتوانند مدال کشوری و جهانی کسب کنند که در اینصورت به سادگی و بعنوان پاداش امکان انتخاب رشته بدون کنکور برای آن فراهم میشود.

در این حالت تنها کافیست تعداد اولیت هایی که سازمان سنجش مشخص کرده است که ۵ انتخاب میباشد را در رشته اتاق عمل یا هر رشته دیگری در سامانه وارد کنید تا بعد از بررسی شرایط تمام افراد شبیه شما نتایج نهایی اعلام شود.

شرایط تحصیلی رشته اتاق عمل تعهدی

کسانی که موفق به ورود به رشته اتاق عمل بدون کنکور تعهدی میشوند همانطور که از اسم شرایط پذیرش مشخص است باید تعهد شغلی به وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شهری که قبول شده اند بدهند.

حالا تعهد شغلی یعنی چی؟

تعهد شغلی یعنی شما من را بدون کنکور در رشته اتاق عمل پذیرش کنید من هم قول میدهم تا ۳ برابر مدت تحصیلم در شهری که در آن پذیرش شده ام برای شما کار کنم در واقع بهتر است بگوییم اجازه کار خارج از آن منطقه داده نخواهد شد!

همچنین معمولا رشته های پیراپزشکی بدون کنکور در مقطع کاردانی ارائه میشود و تعداد مقاطع کارشناسی آن بسیار کم است پس باید علاوه بر تعهد شغلی این موضوع را هم در نظر داشته باشید تا بعدا پشیمان نشوید.

در نهایت میریم سراغ شرایط پذیرش که حتما لازم است داوطلب دارای دیپلم تجربی باشد و معدل و نمرات نسبتا خوبی هم داشته باشد.قطعا در هر منطقه ای تعداد علاقه مندان زیاد است در حالی که پذیرش های بدون کنکور به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسد!

در نظر داشته باشید تا پایان تعهد شغلی که اگر بخواهیم با مدت تحصیل جمع کنیم چیزی در حدود ۱۰ سال در مقطع کاردانی و ۱۶ سال در مقطع کارشناسی است اجازه ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر به پذیرفته شدگان رشته اتاق عمل بدون کنکور تعهدی داده نمیشود.

شرایط رشته اتاق عمل خارج از کشور

اگر میخوای بورسیه شی که باید حتما در آزمون های دانشگاهی کشور مورد نظر شرکت کنی که تقریبا همان کنکور خودمان است البته تا حدی ساده تر اگر اینکار هم نخواستد انجام بدید باید بریم سراغ پذیرش با هزینه!

ابتدا باید یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت را انتخاب کنید.

  • از طریق موسسات مهاجرت تحصیلی فرآیند پذیرش را آغاز کنید.
  • ویزای تحصیلی کشور مورد نظر را بگیرید.
  • مدارک تحصیلی دیپلم و ریز نمرات را ارسال کنید.
  • مدرک زبان الزامی است.
  • بعضی از کشور ها دوره یک ساله مقدماتی برگزار میکنند.
  • شهریه را پرداخت کنید و رسما تحصیل را شروع کنید.
  • بعد از ورود به ایران معادل سازی مدرک الزامی است.

رشته اتاق عمل بدون کنکور دانشگاه آزاد وجود دارد؟

خیر فقط دانشگاه های دولتی دارای این شرایط هستند.پس هر گونه تبلیغ در این خصوص کذب محض است.البته دانشگاه آزاد شرایطی بعنوان ذخیره تعریف کرده است تا کسانی که نمره نهایی آن ها به حداقل نمره مورد نیاز برای قبولی نزدیک است اما قبول نشده اند در صورت عدم ثبت نام افراد قبول شده بتوانند وارد دانشگاه آزاد شوند.

برای اینکار باید بعد از اعلام نتایج دانشگاه آزاد و قرار گیری در لیست ذخیره به واحدی که اسم شما در آن اعلام شده است بصورت حضوری مراجعه کنید و بعد از ارائه مدارک همان واحد در صورت خالی بودن ظرفیت فرآیند ثبت نام را نهایی میکند.

رشته اتاق عمل بدون کنکور پردیس وجود دارد؟

خیر تنها حالت پذیرش روزانه است مگر داوطلب المپیادی بخواهد در دانشگاه پردیس درس بخواند که چنین چیزی هر ۱۰۰ سال یکبار رخ میدهد.البته راهی که سخت است و بعضی ها آن را انجام میدهند ورود به دانشگاه های پردیس بین الملل با تابعیت کشور دیگر است.

این امکان در دانشگاه های پردیس وجود دارد که افراد خارجی با هزینه نسبتا زیاد بدون کنکور وارد دانشگاه پردیس در رشته های مختلف میشوند پس اگر شما هم میخواهید وارد رشته اتاق عمل بدون کنکور دانشگاه پردیس شوید میتوانید با داشتن تابعیت کشوری دیگر بعنوان دانشجوی خارجی اینکار را بکنید.

در خارج از موراد گفته شده قطعا هر گونه روش دیگری غیر قانونی و تبلیغات پیرامون این موضوع کذب است!

در پایان

این مقاله به شما کمک میکند تا فریب سودجویان بازار کنکور را نخورید و فقط از روش های قانونی و مورد تایید سازمان سنجش وارد رشته های مورد علاقه تان شوید.با مطالعه دقیق این مقاله ظرف چند دقیقه به سادگی تمام روش های ورود به رشته اتاق عمل بدون کنکور را متوجه خواهید شد.

میتوانید برای مشاوره در زمینه تمام رشته های پیراپزشکی بدون کنکور همین الان با ما تماس بگیرید.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید