لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

تدریس درس فیزیک

تدریس درس فیزیک چگونه انجام می شود؟ ممکن است شما هم این سوالات برای شما هم مطرح شده باشد که بهترین شیوه برای تدریس فیزیک چیست؟ یک مدرس خوب فیزیک چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ چگونه در یک کلاس خصوصی فیزیک مفید ثبت نام کنیم؟

با توجه به اینکه روش‌های مختلف تدریس وجود دارد که برای تمامی درس ها مفید است، روش های اختصاصی هر درس وجود دارد که باعث فهم درست مطالب در آن درس می شود.

درس فیزیک از دروس مشکل و در عین حال مهم رشته های ریاضی و تجربی است متاسفانه تعداد زیادی از دانش آموزان در درس فیریک مشکل دارند.

با توجه به اینکه درس فیزیک از دروسی است که در کنکور کارشناسی رشته های تجربی و ریاضی به ویژه برای رشته ریاضی از دروس مهم است بسیاری از دانش‌ آموزان به دنبال این هستند که در بهترین کلاس های درس فیزیک ثبت نام کنند تا بتوانند هم به بهترین شکل مطالب را بفهمند و هم در کنکور خود با درصد بالایی تست های درس فیزیک را بزنند.

ما در این مقاله در مورد شیوه های مختلف تدریس فیزیک صحبت خواهیم کرد و اینکه یک مدرس فیزیک چه ویژگی هایی باید داشته باشد، این امر به شما کمک می‌کند که یک مدرس فیزیک خود انتخاب کنید.

علاوه بر این اگر شما به عنوان یک مدرس در حال خواندن این مقاله هستید به شما کمک خواهد کرد که روش های تدریس خود را بهبود ببخشید با ما همراه باشید.

تدریس درس فیزیک

 روش های مفید تدریس فیزیک

  • کشف روابط

تبیین روابط بین موضوعات یکی از نکات مهم در تدریس فیزیک در کلاس های تدریس عمومی و تدریس خصوصی فیزیک  است که باید مد نظر قرار بگیرد نه اینکه فقط به دانش‌آموز فرمول داده شود.

بگویید که با این فرمول مسائل را حل کنید، باید روابط فیزیکی مختلف و کاربرد آنها در مسائل برای دانش‌آموزان توضیح داده  شود تا آنها بتوانند موفق به کشف روابط و درک آن ها در مسائل مختلف شوند.

  • حل مسائل با استفاده از راه حل های مختلف

مسائل فیزیک به گونه ای هستند که راه حل های مختلفی برای حل برخی از آن ها وجود دارد اگر که  دانش آموزان روابط بین مسائل مختلف درس را به خوبی بفهمند ممکن است راه حل های مختلفی را برای حل مسائل به شما پیشنهاد بدهند.

خوب است که مدرس در استفاده از راه حل های مختلف انعطاف پذیر  باشد تا دانش آوزان به توانند بدون نگرانی راه حل های مختلف را برای حل مسائل به کار بگیرند.

این امر قدرت انتزاع  و انبساط آن ها را افزایش می دهد. علاوه بر این مدرس خود نیز راه حل های مختلف حل مسائل را به دانش‌آموزان آموزش دهند.

 روش های مفید تدریس فیزیک
  • حل کردن نمونه سوال

یکی از شیوه های بسیار حائز اهمیت در تدریس درس فیزیک حل کردن نمونه سوالات امتحانی و حتی نمونه سوالات تستی کنکور سراسری است.

در تدریس مطالب درس فیزیک بهتر است که نمونه سوالات مختلف حل شود تا دانش آموزان با نحوه سوالات بیشتر آشنا شوند. مدرس درس فیزیک در طول ترم حین تدریس مباحث مختلف سوالات مختلف تستی و تشریحی را برای دانش آموزان حل کند.  حل نمونه سوالات و مسائل مختلف باعث می شود فهم مطالب آسان تر شود. در ضمن استفاده از برنامه ریزی کنکور تجربی شما را در رسیدن به اهداف خود بیشتر حمایت خواهد کرد.

  • حل تمرین

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در تدریس درس فیزیک تمرین حل کردن است. چرا که درس فیریک دارای آزمایش ها و مسائل مختلف است که نیازمند تمرین مکرر و حل صورت مسائل مختلف از یک مبحث است.

این امر باعث می شود دانش آموز با ابعاد مختلف مباحث تدریس شده آشنایی بهتری پیدا کنند. بنابر این می توانید چه در کلاس درس و چه به عنوان تکالیف در منزل به دانش آموزان تمرین بدهید و از آنها بخواهید که تمرین ها را حل کنند.

حل کردن نمونه سوال
  • رفع اشکالات

در تدریس درس فیزیک توجه کردن به اشکالات دانش آموزان بسیار مهم است. باید اشکالات  دانش‌آموزان را بفهمید و متناسب با اشکالات آن ها تدریس کنید و مباحث را برای آنها توضیح دهید.

یکی از شاگرد های شما ممکن است در درک متن درس مشکل داشته باشد دیگری در حل مسائل ناتوان باشد؛ بسیار مهم است که به این اشکالات توجه شود به ویژه در کلاس های خصوصی برای هر کدام از شاگردان متناسب با اشکالاتی که دارند راه حل هایی پیشنهاد شود و نحوه تدریس مشخص گردد.

  • تدریس در محیط طبیعی

با توجه به اینکه درس فیزیک از دروس عملی و آزمایشی است تدریس کردن در محیط طبیعی متناسب با مباحث، انگیزه و علاقه دانش آموزان به درس فیزیک را افزایش می دهد.

  • انجام آزمایشات

یکی دیگر از راه‌هایی که باعث افزایش علاقه دانش آموزان به درس فیزیک می شود. انجام آزمایش های مختلفی که در درس فیزیک  وجود دارد توسط خود دانش آموزان است.

تدریس ادبیات

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید