لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

بهترین شیوه های تدریس شیمی

بهترین شیوه های تدریس شیمی

بهترین شیوه های تدریس شیمی چیست؟ با توجه به توسعه علم و فناوری در زمینه های مختلف، در محتوا و روشهای تدریس دروس مختلف نیز تغییرات زیادی به وجود آمده است.

یک مدرس خوب شیمی برای تدریس خود باید روش‌هایی را انتخاب کند که در آنها دانش آموزان به صورت فعال در فرآیند آموزش و یادگیری درگیر باشند و برای آنها ایجاد چالش نماید.

نمی توان برای همه دانش آموز در مناطق مختلف یک شیوه تدریس یکسان به کار برد؛ و با وجود اینکه  معلم در کلاس با دانش آموزان زیادی سر و کار دارد که ممکن است بعضی از آنها حافظه دیداری قوی داشته باشند برخی حافظه شنیداری و غیره اما معلم باید روش هایی را  که با ویژگی های اکثریت دانش‌آموزان سازگار است انتخاب کند.

علاوه بر این روش های تدریسی وجود دارد که برای عموم دانش آموزان سودمند است. در واقع به رغم تفاوت های نوع یادگیری دانش آموزان روش هایی وجود دارد که می توانند برای همه ی دانش آموزان قابل استفاده باشند. ما در این مقاله برخی از شیوه های تدریس شیمی را بررسی می کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

استفاده از نقشه های مفهومی در شیوه های تدریس شیمی

در این شیوه تدریس، ابتدا تمامی مفاهیم روی کاغذ آورده می‌شود پس از آن جامع ترین و مهم ترین مفهوم  مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مفهوم را در بالای صفحه می نویسیم و سپس مفاهیم کلی بعدی را در زیرمجموعه آن به صورت نمودار درختی رسمی می کنیم، این کار را تا آخر ادامه می‌دهیم.

این روش به دانش آموزان کمک می کند حجم زیادی از مطالب را با یکدیگر ترکیب نمایند و ارتباط بین مباحث مختلف را درک کند.

استفاده از نقشه های مفهومی

انجام آزمایشات جالب و درسی برای آغاز کلاس

اگر شما کلاس خود را با یک آزمایش جالب شیمی آغاز کنید می‌توانید دانش‌آموزان را در فرایند یادگیری درگیر کنید و رغبت و علاقه آنها را برای آموختن درس شیمی برانگیزید.

به عنوان مثال  آزمایش برداشتن آتش با دست و آتش زدن اسکناس و شعله ور شدن آن در حالی که پس از خاموش شدن آتش می ماند از آزمایش های جالب درس شیمی است.

استفاده از ضرب المثل

یکی از شیوه های جالب و بسیار دوست داشتنی تدریس در دروس مختلف به ویژه در درس شیمی استفاده از ضرب المثل های رایج است که در این زمینه وجود دارد.

اگر می خواهید مطلبی برای همیشه در ذهن دانش آموز باقی بماند می توانید از کلمات قصار و ضرب المثل ها استفاده کنید. مثال اگر شما می‌خواهید روشن شدن وضعیت واکنش پذیری فلزات قلیایی را آموزش بدهید می توانید از ضرب المثل آب نمی بینید ولی شناگر ماهری هستید استفاده نمایید.

تدریس در محیط های طبیعی

یکی از دیگر از شیوه های موثر در تدریس شیمی تدریس در محیط های طبیعی متناسب با درس مربوطه است که می تواند برای دانش‌آموزان بسیار جالب باشد.

سوال پرسیدن از دانش آموزان و پرورش خلاقیت شیوه های تدریس شیمی

سعی کنید هنگام تدریس به طور مداوم از دانش‌آموزان سوال بپرسید و به آنها اجازه نقد مطالب را بدهید تا بتوانند و از مهارت هایی همچون: حل مسئله و تفکر انتقادی و غیره بهره مند شوند.

مطالعه ی قبل از ورود

یکی دیگر از شیوه های تدریس این است که شما از دانش آموزان بخواهید قبل از ورود به کلاس مطالعه کنند. این امر باعث می‌شود دانش‌آموزان با موضوع آشنا شوند و در هنگام تدریس معلم، ذهن آنها برای برای سوال پرسیدن به عمق موضوع پی بردن آماده‌تر است. در ضمن داشتن برنامه ریزی کنکور ریاضی و یا تجربی نیز می تواند به افزایش مطالعه و یادگیری کمک نماید.

شیوه های نمایشی

یکی از شیوه های موثر در تدریس شیمی شیوه نمایشی است. معلم برای فهماندن مطالب به فراگیران از وسایل و اشیای گوناگون استفاده می‌کند.

اگر برای فهمیدن مطالب درسی درس شیمی امکان امکان انجام آزمایش فراهم نباشد سبک های نمایشی می توانند شیوه خوبی برای روشن تر کردن مفاهیم باشند.

نکات مورد توجه در شیوه های تدریس شیمی

علاوه بر این شیوه های مختلفی برای تدریس شیمی وجود دارد که می تواندخلاقیت و تفکر و ابتکار دانش آموزان را به جریان بیندازند و رغبت و علاقه آنها را به درس شیمی افزایش دهند.

همچنین ممکن است برخی از این شیوه ها با یکدیگر همپوشانی داشته باشند و استفاده از یکی از این شیوه ها به معنای عدم استفاده از سایرین نست. ممکن است مدرسی برای تدریس شیمی از این شیوه ها به صورت ترکیبی استفاده کند.

بسیار مهم است که در تدریس شیمی منابع مختلفی دیداری و شنیداری استفاده نمایید و تمامی قوای دانش‌آموز را برای یادگیری به کار بگیرید.

بسیاری از ما مطالب شیمی که در سال اول دبیرستان تدریس می شود تا سال آخر آن به یکدیگر مرتبط هستند. اگر شما در تدریس خود این مسائل و موضوعات مختلف را به یکدیگر ارتباط دهید باعث می شود مطالب بیشتر برای دانش‌آموزان روشن شود.

عوامل مهم دیگری که شاید بتوان گفت از مهمترین عوامل در تدریس شیمی اهمیت دارد شخصیت  معلم است که می تواند علاقه و انگیزه دانش آموزان به درس شیمی را افزایش دهد.

بهتر است مدرس  شیمی فردی باشد که به این درس علاقه دارد و از اکثر منابع و تحقیقات و فناوری های به وجود آمده در این درس اطلاعات و آگاهی دارد.

اگر که شما درس شیمی در تدریس خود از مطالب بروز استفاده کنید برای دانش آموزان بسیار مفید و جالب خواهد بود. اگر تدریس شیمی بر صرف بیان مبانی نظری تاکید شود و از انجام فعالیت های عملی و انگیزشی خودداری شود کلاس درس برای دانش آموزان خسته کننده خواهد شد. پس بهترین شیوه های تدریس شیمی را بیاموزید و به دانش آموزان در یادگیری کمک کنید.

بهترین شیوه های تدریس شیمی

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید