لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

درآمد رشته دندانپزشکی + آینده شغلی و بازار کار

در حال حاضر رشته دندانپزشکی پر مخاطب ترین رشته در میان تمام رشته های دانشگاهی است و به دلیل درآمد رشته دندانپزشکی که تقریبا نسبت به رشته های دیگر پزشکی بسیار زود بازده تر است داوطلبان زیادی در کنکور با هدف قبولی در این رشته وارد میدان رقابت میشوند.

کنکور مشاور سعی دارد تا شما عزیزان را بطور دقیق تر با بازار کار دندانپزشکی و آینده شغلی دندانپزشکی بیشتر آشنا کند تا اگر اولویت اول شما پول و درآمد است تصمیم بهتری در زمان انتخاب رشته بگیرید همچنین استراتژی دقیق تری برای شرکت در کنکور تجربی داشته باشید.

میزان حقوق و درآمد رشته دندانپزشکی در سال ۱۴۰۲

درآمد رشته دندانپزشکی

حتما میدانید در میان رشته های دانشگاهی رشته های پزشکی و پیراپزشکی در امنیت کامل شغلی قرار دارند و تقریبا پیش نمی آید که کسی در این رشته ها بیکار بماند همچنین رشته های پزشکی جز پردرآمدترین رشته ها هستند و کمتر پزشکی است که وضعیت مالی خوبی نداشته باشد!

در خصوص درآمد رشته دندانپزشکی هم دقیقا همین وضعیت وجود دارد و دندان پزشکان در سراسر کشور جز پردرآمدترین قشر جامعه هستند بعلاوه اینکه ساعت کار مناسب و محیط کاری خوبی دارند همچنین میتوانند بصورت مستقل یا قراردادی با بیمارستان ها و کلینیک ها کار کنند.

حتما تا به حال برای یکبار هم شده سراغ دندان پزشک رفته اید یا از خیلی ها شنیدید که به دندانپزشکی مراجعه کردند و هزینه های بالای درمان شکایت دارند.البته این موضوع فقط مربوط به ایران نیست و در تمام دنیا خدمات دندانپزشکی گران است.

خب این یعنی چی؟

یعنی وقتی خدمت گرانی قرار است بدید پس درآمد بالایی هم خواهید داشت و جالب اینجاست که این خدمت با وجود لوکس بودن ، به دلیل فرآیند درمانی توسط تمام اقشار جامعه مورد استفاده قرار میگرد مگر اینکه فقط به جنبه زیبایی آن توجه شود.

در آمد دندانپزشکی در ایران

دندانپزشکان روش های متفاوتی برای کسب درآمد در ایران دارند که در ادامه به توضیح هر یک از این روش ها و میزان درآمد آن خواهیم پرداخت .

فعالیت بصورت قرار دادی با کلینک ها

بازار کار دندانپزشکی در این حالت که البته دندان پزشکان زیادی را هم شامل میشود بصورتی است که دندان پزشک با مطب ، کلینیک یا بیمارستان ها قرارداد میبندد و بصورت درصدی با آنجا کار میکند.برای مثال اگر قرار است برای عصب کشی دندان مبلغ ۱ میلیون تومان دریافت شود بخشی ازاین مبلغ مثلا ۵۰۰ هزار تومان برای دندان پزشک است و بخش دیگر وارد حساب طرف قرارداد میشود.

حالا تصور کنید یک دندان پزشک که در چنین نوع فعالیتی قرار میگرد روزانه تنها به ۵ بیمار رسیدگی کند و نیمی از پرداختی بیمار را بعنوان حق الزحمه دریافت کند ماهانه چقدر درآمد دارد.به نرخ امروز شاید بتوان گفت در کمترین حالت بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در ماه!

فعالیت مستقل ( تاسیس مطب )

تاسیس مطب به همین سادگی ها هم نیست و بر اساس یک سری از موارد که در ادامه توضیح خواهیم داد این اجازه به دندان پزشک داده میشود اما در هر صورت دندانپزشکی که بیماران زیادی دارد ۱۰۰ درصد پرداختی برای خودش است بعلاوه اینکه میتواند بعنوان مدیر از حالت اول هم درآمد کسب کند.

پس درآمد رشته دندانپزشکی برای این وضعیت با همان تعداد بیمار در روز به سادگی حدود ۲۰۰ میلیون تومان در ماه میشود و تمام این ها به شرطی است دندان پزشک فقط در فعالیت های درمانی باشد و اصلا وارد حیطه زیبایی نشود.

همکاری با مراکز عکسبرداری و لابراتوار ها

باید از دندان های بیمار عکسبرداری شود یا برای او پروتز های دندانی ساخته شود .شاید ندانید و برایتان عجیب باشد که دندان پزشکان به ازای افرادی که به مرکز خاصی معرفی میکنند درصد دریافت میکنند و درآمد حداقل ۱۰ میلیون تومان در ماه از این حالت دارند!

دندان پزشکان جراح

در آرمانی ترین آینده شغلی دندانپزشکی به جراحی میرسیم که همیشه درآمد های بسیرا بالایی داشته است.برای مثال اگر جراحی فک و صورت روی بیمار انجام شود و در کنار اینکار فعالیت های دیگر هم ادامه پیدا کند قطعا درآمد ماهانه حداقل به ۵۰۰ میلیون تومان و بعضا تا چند میلیارد تومان خواهد رسید.

 درآمد دندانپزشک عمومی چقدر است؟

یکی از دلایلی که علاقه به بازار کار دندانپزشکی و در نتیجه خود این رشته را زیاد کرده است این موضوع میباشد که در رشته دندانپزشکی بر خلاف رشته پزشکی میشود به محض فارغ التحصیل شدن کسب درآمد کرد و صرفا لزومی به دریافت تخصص خاصی نیست!

دندانپزشکی هم ساده تر است هم زودتر به اتمام میرسد و هم با دریافت مدرک دندانپزشکی عمومی میشود سریع تر وارد بازار کار شد.اما درآمد کسانی که دندان پزشک عمومی هستند بطور معمول چقدر است؟

اگر دندان پزشک عمومی هر کدام از بازار کار دندانپزشکی بجز جراحی که نیاز به تخصص دارد را انتخاب کند و لازم نباشد تا تجربه زیادی داشته باشد یا در مطب و کلینیک خاصی یا حتی در منطقه لاکچری نشین انتخاب کند در بدترین حالت حداقل ۵۰ میلیون تومان درآمد خواهد داشت.

حالا اگر همین دندان پزشک عمومی وارد چند حیطه شغلی شود یا مطب تاسیس کند یا در کلینیک های شلوغ مشغول بکار شود و در نهایت ساعت کاری بیشتری داشته باشد عجیب است اگر بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان درآمد نداشته باشد.

توجه !

البته آینده شغلی دندانپزشکی برای تمام کسانی که در این رشته هستند یکسان نیست و همانطور که ممکن است ۲ سوپر مارکت یا دو فرش فروشی هر دو در یک شغل باشند اما درآمدشان زمین تا آسمان فرق کند در رشته دندانپزشکی هم دقیقا این موضوع صادق است که مسائل زیادی مربوط میشود اما حداقل درآمد هایی که میشود از دندانپزشکی کسب کرد خدمت شما گفته شد.

درامد دندانپزشکان تازه کار

اجازه بدید این قسمت را به ذکر یک مثال واقعی برای شما توضیح دهم:

حتما وقتی قرار است دندان خرابی را درست کنید یا کار زیبایی انجام دهید از چندین نفر تحقیق میکنید تا دندان پزشک خوبی را به شما معرفی کنند پس همینطوری سراغ هر دندانپزشکی نمیرید چه برسد آن دندان پزشک تازه کار هم باشد!

معمولا دندان پزشکان تازه کار بعد از فارغ التحصیلی برای گذراندن دوره طرح وارد مراکز درمانی وزارت بهداشت میشوند یا در مطب های شلوغ و کلینیک هایی که تعرفه آن نسبت به جاهای دیگر پایین تر است مشغول بکار میشوند.

خوب یا بد در این محیط های کاری مراجعه کننده بجای اینکه بیشتر به کیفیت فکر کند دنبال هزینه کمتر است و چه فرصتی بهتر از این برای دندان پزشکان تازه کار که بخواهند هم وارد بازار کار شوند و درآمدی داشته باشند و هم تجربه خودشان بالا ببرند.بالاخره باید از یک جا شروع کرد!

یکی از دوستان خودم که تازه از رشته دندانپزشکی فارغ التحصیل شده بود از سال قبل از فارغ التحصیلی بدون پروانه دندانپزشکی وارد یکی از مطب های جنوب شرق تهران شده بود و بصورت درصدی با صاحب مطب کار میکرد و حدود درآمد ماهانه ۲۰ میلیون تومان را داشت.

همچنین در طرح ۲ ساله بعد از پایان تحصیلات هم از وزارت بهداشت حقوق ۱۵ میلیون تومانی دریافت میکرد که تا اینجا درآمدش به ۳۵ میلیون تومان در ماه رسیده بود.علاوه بر این ها در یکی از درمانگاه های خیریه جنوب تهران هم مشغول بود و در حدود ۲۰ میلیون تومان هم از آنجا درآمد داشت.

نتیجه گیری:

در بدترین حالت اگر دندان پزشک تازه کار هیچکاری جز فعالیت درمانی طرح را انجام ندهد حدود ۱۵ میلیون تومان ( مناطق محروم حقوق بیشتری دارد ) و اگر در کنار آن فعالیت های دیگری هم داشته باشد به سادگی حدود ۵۰ میلیون تومان در ماه درآمد خواهد داشت.

پردرآمدترین تخصص دندانپزشکی در ایران

کسانی که وارد رشته دندانپزشکی میشوند علاوه بر تحصیلی در دکتری عمومی این رشته میتوانند در یکی از تخصص های موجود هم ادامه تحصیل دهند.طبیعی است دندان پزشکان متخصص میتوانند دایره کاری بیشتر و در نتیجه درآمد بیشتری هم داشته باشند.

درآمد رشته رشته دندانپزشکی در تخصص جراحی فک و صورت بالاترین میزان را نسبت به تخصص های دیگر مانند ارتودنسی دارد.دلیل این موضوع این است که جراحان فک و صورت علاوه بر امور معمولی که در مطب های دندانپزشکی انجام میشود میتوانند حتی جراحی بینی هم انجام دهند!

همچنین بیمارانی که برای گذاشتن ایمپلنت مراجعه میکنند باید توسط پزشکان متخصص فک و صورت کارشان انجام شود که قطعا از قیمت های بالای ایمپلنت در ایران مطلع هستید.پس تمامی جراحی های فک و صورت بصورت جامع در این بخش قرار میگیرد و طول دوره تخصص فک و صورت بین ۵ تا ۷ سال زمان خواهد برد.

اگر بخواهیم درآمدی برای بازار کار رشته دندانپزشکی با تخصص فک و صورت متصور شویم میتوان گفت حداقل در ماه ۳۰۰ میلیون تومان و حداکثر بیش از ۱ میلیارد تومان میشود از این تخصص درآمد کسب کرد.

درآمد دندانپزشکی بیشتر است یا پزشکی ؟

قطعا یکی از مهم ترین معیارها در انتخاب رشته در نظر گرفتن درآمد و بازار کار است و همین موضوع باعث شده است تا بسیاری از داوطلبانی که رتبه خوبی در کنکور دارند یا تصمیم گرفتند در خارج از کشور بدون کنکور در یکی از رشته های پزشکی تحصیل کنند نتوانند به درستی تصمیم بگیرند.

میشود موضوع درآمد رشته دندانپزشکی و پزشکی عمومی را از دو جهت بررسی کرد:

زود بازده بودن درآمد

اگر از نظر زود بازده بودن بخواهید انتخابی کنید بهتر است وارد رشته دندانپزشکی شوید چون بعد از ۶ سال میتوان وارد بازار کار شد و درآمد داشت و حتی برای گرفتن تخصص ادامه تحصیل نداد مگر اینکه به فکر درآمدهای بسیار بیشتر از آنچه گفته شد باشید.

پس اگر عجله دارید سریعتر وارد بازار کار شوید رشته ندان پزشکی برای شما مناسب تر است.

صبر و تحمل در رسیدن به درآمد

در رابطه با رشته پزشکی باید گفت لازم است تا ابتدا موفق به دریافت مدرک پزشک عمومی شوید تا به درآمد برسید البته درآمد پزشکان عمومی اصلا بالا نیست و بر خلاف اینکه پزشک هستند و سختی های بیشتری هم برای پزشک شدن کشیدن و در حدود کمتر از ۳۰ میلیون تومان د رماه است بعلاوه اینکه از جایگاه شغلی خوبی هم برخوردار نیستند.

اما اگر کسی در رشته پزشکی تخصص و فوق تخصص بگیرد که با احتساب دوره پزشکی عمومی و طرحی هایی که باید گذرانده شود حدود ۱۵ سال زمان میبرد جراح میشود و قطعا درآمد پزشک جراح مخصوصا در رشته های تخصصی مانند مغز و اعصاب ، قلب ، چشم بسیار بالاتر از درآمد دندان پزشکان است.

در نتیجه

باید به مدل شخصیتی خودتان نگاه کنید که آیا آدم صبوری برای رسیدن به موفقیت و درآمد هستید یا خیر میخواهید هر چه سریع تر وارد بازار کار دندانپزشکی شوید و به درآمد برسید.هر دو آینده شغلی خوب و جایگاه اجتماعی و البته درآمد خوبی دارند اما میزان درآمد ماهانه در ذهن شما مهم است!

میزان حقوق دندانپزشک در بیمارستان دولتی

تمام دندان پزشکان میتوانند در استخدام وزارت بهداشت در یکی از بیمارستان های دولتی یا خصوصی و کلینیک ها یا درمانگاه های دولتی و نظامی مشغول به کار بشوند که در اینصورت معمولا حقوق بعلاوه کارانه برای دندان پزشک درنظر گرفته میشود.

برای مثال حداقل حدود بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان در ماه خواهد بود همچنین بر اساس تعداد بیماری که توسط دندان پزشک درمان شده است مبلغی بعنوان کارانه ماهانه به حساب پزشک واریز میشود که در مجموع درآمدی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان ماهانه خواهد شد.

البته وزارت بهداشت با در نظر گرفتن منطقه ای که دندان پزشک در آن مشغول شده است بر اساس محرومیت و سختی کار و تاهل و فرزند ضرایبی مشخصی را به حقوق پایه اضافه خواهد کرد که در کل درآمد خوبی محسوب میشود با توجه اینکه در ساعات کار غیر بیمارستان امکان کار بصورت مستقل وجود خواهد داشت.

آینده شغلی و بازار کار دندانپزشکی

آینده شغلی و بازار کار دندانپزشکی

تا اینجا با درآمد رشته دندانپزشکی آشنا شدید حالا میریم سراغ بازار کار دندانپزشکی و آینده شغلی دندانپزشکی قطعا جز مهم ترین مسائل برای علاقه مندان به این رشته در ایران و خارج از ایران است مخصوصا کسانی که بعد از تحصیل در خارج از کشور قصد فعالیت در ایران را دارند.

انواع بازار دندانپزشکی

  • کار در بیمارستان های دولتی
  • کار در بیمارستان های نیروهای مسلح
  • کار در درمانگاه ها و کلینیک ها
  • کار در بیمارستان ها و مجموعه های خصوصی
  • تاسیس مطب مستقل
  • جراحی های مختلف مربوط به فک و صورت و دهان و دندان
  • جراحی زیبایی
  • فعالیت در امور مربوط به ارتودنسی
  • جراحی و درمان در بخش اطفال
  • تاسیس کلینیک و استخدام دندان پزشکان دیگر
  • مهاجرت کاری به کشورهای حاشیه خلیج فارس
  • مهاجرت کاری به کانادا و آمریکا و اروپا
  • تدریس در دانشگاه و عضویت در هیئت علمی

نکته

دایره کار دندانپزشکی همانطور که مشاهده میکنید بسیار مستقل است و دلیل درآمد بالای دندان پزشکان هم همین موضوع میباشد البته به شرطی که خود دندان پزشک توانایی کار در چند فعالیت مختلف را داشته باشد.

آیا آینده شغلی دندانپزشکان نگران کننده است؟

آینده شغلی دندانپزشکی در بعضی از تبلیغات مخرب و فاقد اعتبار بسیار بد شبیه سازی شده است در حالی که همین الان هم کشور نسبت به جمعیتی که دارد با کمبود دندان پزشک مواجه است بطوری که ظرفیت پذیرش این رشته در دانشگاه ها افزایش پیدا کرده است.

پس به هیچ عنوان نه برای فعالیت در ایران و نه برای کار کردن در خارج از کشور نباید نگران آینده شغلی رشته دندانپزشکی بود و میشود با خیال راحت وارد این رشته شد.

آینده دندانپزشکی در ده سال آینده چگونه پیش بینی مشود ؟

اگر بخواهیم دید بلند تری نسبت به آینده شغلی رشته دندانپزشکی داشته باشیم میشود برای ۱۰ سال آینده پیش بینی کرد.همین الان که در حال مطالعه این مقاله هستید بطور حدودی سالانه در حدود ۳ هزار نفر در رشته دندانپزشکی مشغول به تحصیل میشوند که هر ساله افزایش چند درصدی هم دارد.

با این حساب اگر همین عدد ۳ هزار را در نظر داشته باشیم و شما همین الان دانشجوی رشته دندانپزشکی شوید بعد از ۱۰ سال حدود ۳۰ هزار نفر وارد بازار کار دندانپزشکی خواهند شد همچنین در حدود همین میزان هم از این شغل بازنشسته میشوند.

در نتیجه نیاز به دندان پزشک مخصوصا در شهر های کوچک و مناطق محروم حتی تا ۱۰ سال آینده وجود دارد.برای همین است که اگر نگاهی به دفترچه انتخاب رشته تجربی کنید متوجه خواهید شد پذیرش نه تنها در رشته های پزشکی بلکه در رشته دندانپزشکی هم بصورت تعهدی است .

این یعنی چی؟

یعنی به دلیل کمبود نیرو داوطلب بعد از فارغ التحصیل شدن باید در منطقه محروم مشخصی که از قبل تعیین شده است بماند و کار کند و در حدود ۱۰ سال بعد از فارغ التحصیلی اجازه خروج از آنجا را نخواهد داشت.

پس نیاز به دندان پزشک کاملا حس میشود و تا ۱۰ سال آینده هم با توجه به افزایش جمعیت کشور همچنان بازار کار دندانپزشکی عالی است.

درآمد دندانپزشکی در کشورهای مختلف

درآمد دندانپزشکی در کشورهای مختلف به دلیل تفاوت های فرهنگی، نرخ تورم، سطح توسعه اقتصادی و سیستم مراقبت های بهداشتی متفاوت است. این تفاوت ها باعث می شود که درآمد دندانپزشکان در هر کشور متفاوت باشد.

 همچنین، تخصص، سال های تجربه، هزینه های زندگی در هر کشور، هزینه های مربوط به تحصیل و تجهیزات متفاوت نیز بر درآمد دندانپزشکان در کشورها تأثیرگذار خواهد بود. در ادامه، به برخی از کشورهای مختلف و درآمد دندانپزشکی در آن ها اشاره می کنیم.

درآمد دندانپزشکی در آمریکا

درآمد دندانپزشکان در ایالات متحده آمریکا بسیار بالاست و اغلب به عنوان یکی از حرفه های پردرآمد شناخته می شود. آمارها نشان می دهد که به طور متوسط، درآمد سالانه دندانپزشکان در این کشور حدود ۱۵۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰۰ دلار است. البته این درآمد می تواند بسته به تخصص و تجربه فرد متغیر باشد. با این حال، بسیاری از دندانپزشکان برتر درآمدهای بالاتری دارند.

درآمد دندانپزشکی در آلمان

درآمد دندانپزشکی در کشور آلمان معمولا بالاست و می تواند متناسب با تخصص و میزان تجربه آن ها بهبود یابد. با این حال، بر اساس آمارها، میانگین درآمد سالیانه یک دندانپزشک در آلمان حدود ۷۰۰۰۰ یورو تا ۱۵۰۰۰۰ یورو است.

درآمد دندانپزشکی در کانادا

دندانپزشکی یک حرفه پردرآمد در کانادا است و با توجه به تقاضای بالا برای خدمات دندانپزشکی، فرصت های شغلی خوبی برای دندانپزشکان وجود دارد. درآمد دندانپزشکان در این کشور بالا است و به طور متوسط حدود ۱۵۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰۰ دلار در سال می باشد. اما باید توجه داشت که این اعداد فقط متوسط درآمد سالانه یک دندانپزشک است و برخی از دندانپزشکان می توانند درآمد بیشتری داشته باشند. 

درآمد دندانپزشکی در ترکیه

دندانپزشکان در ترکیه معمولا درآمد بالایی دارند و بر طبق آمارهای منتشر شده، متوسط درآمد سالانه یک دندانپزشک در این کشور را می توان حدود ۱۰۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ لیر در نظر گرفت. با این حال، برای دندانپزشکان متخصص و با تجربه، درآمد بیشتری قابل دستیابی است.

در پایان

از تمام علاقه مندان به رشته دندانپزشکی تقاضا دارم تا برای رسیدن به این موفقیت بزرگ با تمام وجود تلاش و کوشش داشته باشند .قطعا هر کاری با تلاش و پشتکار و البته صبر و شکیبایی به موفقیت میرسد و سرانجام آن یک عمر زندگی راحت برای خودتان و خانواده خواهد بود.

برای مشاوره در زمینه آینده شغلی دندانپزشکی و ارتباط با دندان پزشکان میتوانید همین الان به کنکور مشاور تماس بگیرید تا مقدمات اینکار را برای شما فراهم کنیم.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید