لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

درآمد رشته روانشناسی + آینده شغلی و بازار کار

درآمد رشته روانشناسی

رشته روانشناسی یکی از رشته های دانشگاهی است که علاقه مندان زیادی دارد و در میان آقایون و خانم ها بسیاری به دنبال تحصیل در این رشته و پس از آن ورود به بازار کار روانشناسی هستند. اما سوال مهم این است که بعد از ورود به بازار کار درآمد رشته روانشناسی چقدر است؟

گروه کنکور مشاور با روانشناسان در زمینه های مختلف کاری صحبت کرده است تا بتواند اطلاعات دقیقی در مورد بازار کار و درآمد رشته روانشناسی به شما عزیزان بدهد.پس این مطالب را از دست ندید و تا انتها با ما همراه باشید.

درآمد رشته روانشناسی در ایران

برای تعیین درآمد مشخصی در رشته روانشناسی در ابتدا باید انواع زمینه های شغلی در این رشته را مورد بررسی قرار دهیم.همچون بسیاری از مشاغل دیگر روانشناسان در طیف های مختلف و البته گسترده ای مشغول به کار هستند ، به همین دلیل هم میزان درآمد در هر زمینه با زمینه دیگر متفاوت میباشد.

فعالیت در مطب و کلینیک های روانشناسی

بیشتر کسانی که در رشته روانشناسی فارغ التحصیل میشوند در این حیطه شغلی مشغول به کار هستند.در واقع بعنوان مشاور تلفنی یا حضوری در مطب ها و کلینیک های روانشناسی به مخاطبان در انواع زمینه ها مشاوره میدهند.از جمله زمینه های مشاوره روانشناسی:

✔️ مشاوره خانواده

✔️ مشاوره ازدواج

✔️ مشاوره کودک

✔️ مشاوره اعتیاد

✔️ مشاوره فردی

درآمد رشته روانشناسی برای این افراد معمولا بصورت درصدی است.در واقع مشاور به میزان ساعتی که مشاوره میدهد از مطب دستمزد دریافت میکند.بطور معمول درآمد ها میتواند از ۲ میلیون تومان در ماه شروع شود و حتی تا بیش از ۳۰ میلیون تومان هم برسد.

بدیهی است هرچقدر میزان ساعت مشاوره در طول ماه توسط روانشناس بیشتر شود حقوق بیشتری هم دریافت میکند.یکی از حسن های این حیطه شغلی امکان دورکاری و مشاوره تلفنی و کمترین حضور در محیط کاری است.

تاسیس مطب

کسانی قصد دارند خودشان مطب یا کلینیک تخصصی روانشناسی تاسیس کنند باید حداقل در مقطع رشته روانشناسی دارای مدرک تحصیلی باشند.در اینصورت میتوان از سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی پروانه و مجوز تاسیس مطب دریافت کرد.

درآمد در این حیطه شغلی در بالاترین میزان بین زمینه های کاری قرار دارد چون تمام مبالغ دریافتی از مراجعان مستقیما به صاحب مطب تعلق دارد و حتی موسس میتواند با استخدام چند مشاور روانشناس مراجعین بیشتری هم جذب کند.

درآمد رشته روانشناسی در این حالت حداقل از ماهی ۳۰ میلیون تومان شروع میشود و هستند روانشناس معروف و شناخته شده ای که علاوه بر مشاوره با فروش پکیج های آموزشی درآمد بیش از ۵۰۰ میلیون تومان در ماه دارند.

اشتغال در سازمان بهزیستی

سازمان بهزیستی با توجه به زمینه های کاری مرتبط با جامعه اقدام به استخدام روانشناس میکند و تمام کسانی که دارای مدرک دانشگاهی روانشناسی هستند میتوانند با استخدام در سازمان بهزیستی بعنوان کارشناس در امور مختلفی مشغول شوند.از جمله:

✔️ امور کودکان بی سرپرست

✔️ امور کودکان کار

✔️ امور زنان بی سرپرست

✔️ کمپ های اعتیاد

با اشتغال در بهزیستی درآمد بصورت حقوق ماهانه خواهد بود و بر اساس قانون وزارت کار و دیگر ضرایب حقوقی موجود از ۸ میلیون تومان الی ۲۰ میلیون تومان در ماه متفاوت است.هرچقدر سابقه کاری بیشتر و سمت مهم تر باشد میزان حقوق پرداختی بیشتر خواهد بود.

تاسیس مراکز درمانی زیر نظر بهزیستی

همانطور که گفته شد سازمان بهزیستی در امور مختلفی فعالیت دارد بنابراین در مورد هر کدام از موارد گفته شده میتواند مجوز فعالیت به متقاضیان حقوقی و حقیقی بدهد.برای مثال کمپ ها مجوز تاسیس از بهزیستی دارند یا مراکز نگهداری از زنان و کودکان بی سرپرست زیر نظر سازمان بهزیستی است.

همچنین مراکز درمانی اعتیاد به صورت سرپایی هم جز مشاغلی است که میتوان با دریافت مجوز از بهزیستی تاسیس کرد.در تمام این حالت موسس بعنوان پیمانکار بهزیستی شناخته میشود و بر اساس صورت وضعیت عملکرد درآمد کسب میکند.

درمد رشته روانشناسی در این حالت درآمد خوبی است و اگر کسی با سختی های پیمانکاری آشنا باشد و در این کار دوام بیاورد میتواند بین ۵۰ تا بیش از ۱۵۰ میلیون تومان در ماه درآمد داشته باشد. حسن اینکار این است که میتوان فعالیت را با تاسیس مراکز مختلف گسترش داد و همینطور به درآمد افزود.

اشتغال در سازمان زندان ها

یکی از مشاغلی که در زندان های سراسر کشور مورد استفاده است، روانشناسی میباشد. در واقع زندانی ها در طول مدت محکومیت با توجه به نیازی که به سلامت روانی دارند باید تحت نظر روانشناس باشند.

روانشناس در این حیطه شغلی استخدام میشود و بصورت ماهانه حقوق میگیرد.با توجه به محیط کاری و سختی شغل حداقل حقوق حتی با سابقه کم از ماهی ۱۴ میلیون تومان شروع و با توجه به سمت و سابقه تا ماهی ۲۵ میلیون تومان میباشد.

اشتغال در دادگاه های خانواده

در آزمون های استخدامی قوه قضاییه ، رشته روانشناسی به وضوح به چشم میخورد.اگر با شخصی که طلاق گرفته است صحبت کرده باشید حتما به شما گفته است قبل از طلاق باید در جلسات مشاوره شرکت کرد و در صورت تایید مشاور قاضی حکم طلاق را امضا میکند.

در واقع مشاور در اینجا همان روانشناس است و با استخدام در قوه قضاییه میتواند در دادگاه خانواده مشغول به کار شود.درآمد در این حالت از ۸ میلیون تومان در ماه تا ۱۵ میلیون تومان متغیر است و هر چقدر سابقه کار بیشتر  و منطقه خدمتی محروم تر باشد میزان حقوق بیشتر است.

اشتغال در آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش بر اساس قانون ماده ۲۸ ، علاوه بر جذب نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان و کنکور سراسری ، کسانی که در رشته های مختلف تحصیلی فارغ التحصیل شده اند را با برگزاری آزمون استخدامی جذب میکند.

یکی از رشته هایی که به میزان قابل توجهی مورد جذب قرار میگیرد رشته روانشناسی است.در این حالت روانشناس معلم یا مشاور میشود و بصورت ماهانه از آموزش و پرورش حقوق دریافت میکند.در حال حاضر حداقل حقوق معلمی ۸ میلیون تومان است و هر چقدر سابقه کار بیشتر و سمت مدیریتی تر باشد حقوق پرداختی بیشتر خواهد بود.

اشتغال در دانشگاه ها

کسانی که در رشته روانشناسی ادامه تحصیل میدهند و به مدارج بالای علمی میرسند میتوانند بعنوان استاد و عضو هیئت علمی در دانشگاه های دولتی ، دانشگاه آزاد و دانشگاه های غیر دولتی مشغول به کار شوند.

تدریس در دانشگاه ها بر اساس ساعت تدریس محاسبه میشود و اعضای هیئت علمی هم دارای درآمد ثابت ماهانه هستند.در کل میتوان درآمد بین ۵ تا ۳۰ میلیون تومان در ماه بر اساس شرایط گفته شده برای این حیطه شغلی در نظر گرفت.

مشاوره کودک و نوجوان

یکی گرایش های تخصصی روانشناسان مشاوره در زمینه کودک و نوجوان است پس فارغ التحصیلان این رشته در صورت علاقه مندی میتوانند وارد این حیطه کاری شوند و درآمد بین ۵ تا ۱۵ میلیون تومان در مه کسب کنند.

اشتغال در بیمارستان ها

بیمارستان های تخصصی اعصاب و روان و بخش های اعصاب و روان بیمارستان ها علاوه بر پزشکان متخصص اعصاب و روان و پرستاران و دیگر نیروهای کادر درمان نیاز به روانشناس هم دارند. به این موضوع روانشناسی بالینی گفته میشود که موضوع بسیار گسترده ای است.

درآمد رشته روانشناسی در بخش بیمارستانی بعنوان یکی از زمینه های شغلی سخت که نیاز به علاقه مندی زیادی دارد بر اساس شیفت کاری محاسبه میشود و بین ۱۲ تا ۲۰ میلیون تومان در ماه میباشد.

مشاغل دیگری هم هستند که به رشته روانشناسی مربوط میشود که کمتر مورد استفاده است به همین دلیل مشاغل پرطرفدار تر با امکان بیشتر اشغال معرفی شد.

خبر خوب!

تمامی روانشناسان در تمامی زمینه های شغلی میتوانند بصورت همزمان در زمینه های دیگری هم کار کنند و کسب درآمد داشته باشند.پس اگر در حال خواندن این مقاله هستید میتوانید از الان تصمیم خوبی برای انتخاب شغل بگیرید.

آینده شغلی و بازار کار رشته روانشناسی

بازار کار رشته روانشناسی

معیار مهمی که در زمان انتخاب رشته باید در نظر گرفته شود آینده شغلی و بازار کار رشته انتخابی است پس نگرانی هایی که در این مورد وجود دارد کاملا منطقی و صحیح است.در مورد رشته روانشناسی باید گفت با افزایش سطح آگاهی و پیشرفت فرهنگی جامعه در اکثر مناطق مراجعه به مشاور دیگر امری عجیب نیست.

و بسیاری از کسانی که دچار انواع مشکلات هستند برای حل مشکل به روانشناس مراجعه میکنند پس بازار کار این رشته در صورتی که روانشناس شخصی مطلع و آگاه باشد و دائما خود را به روز کند قطعا خوب و عالی و قطعی خواهد بود.

توجه

برای موفقیت در رشته روانشناسی حتما نیاز است با کارآموزی در زمینه های مختلف تجربه و علم عملی بدست آورید و دقیقا مانند یک وکیل خبره که مدت ها با صبر و تحمل تجربه کسب میکند عمل کنید.

مهم ترین گرایش های تخصصی رشته روانشناسی

  • روانشناسی بالینی ( مشاغل بیمارستانی )
  • روانشناسی عمومی ( قابلیت اشتغال در همه زمینه ها )
  • روانسنجی
  • روانشناسی کودک و نوجوان
  • روانشناسی سازمانی
  • روانشناسی اسلامی
  • روانشناسی کودکان استثنایی
  • روانشناسی تربیتی

بازار کار رشته روانشناسی برای خانم ها

تا اینجای مقاله بطور کامل راجع به بازار کار رشته روانشناسی صحبت کردیم اما آیا تمام زمینه های کاری برای خانم ها مناسب است؟

زمینه های شغلی رشته روانشناسی برای آقایون و خانم ها کاملا مشترک است اما این مشاغل بیشتر برای خانم ها مورد استفاده قرار میگیرد:

روانشناسی بالینی و اشتغال در محیط درمانی اعصاب و روان

روانشناسی کودک و نوجوان

فعالیت در زمینه کودکان کار و زنان بی سرپرست ( بهزیستی )

روانشناسی سازمانی ( شاغل در منابع انسانی )

فعالیت های آموزشی ( مدرسه و دانشگاه )

مشاوره خانواده ( زوجدرمانی ، زناشویی ، ازدواج )

تاکید میکنیم تمامی زمینه های روانشناسی وضعیت مشترکی بین خانم ها و آقایون روانشناس دارد و انتخاب زمینه شغلی موضوعی سلیقه ای است و هر کسی بنا به علایقی که دارد میتوان وارد یک زمینه تخصصی شود.

پیشنهاد!

پیشنهاد میکنیم برای انتخاب زمینه تخصصی شغلی روانشناسی حتما با مشاوران کنکور مشاور که خودشان در رشته روانشناسی تحصیل کرده اند مشورت کنید.تنها با یک تماس!

موضوعات مرتبط: هرآنچه باید در مورد رشته روانشناسی بدون کنکور بدانید

درآمد رشته روانشناسی در کشورهای مختلف

رشته روانشناسی در کشورهای دیگر هم بسیار مورد استقبال جامعه است و با توجه به پیشرفت های فرهنگی مخصوصا در غرب بسیاری از مردم حتی برای مسائل و موضوعات بنظر ساده و کوچک به روانشناس مراجعه میکنند.در ادامه درآمد رشته روانشناسی در چند کشور پر مخاطب را بررسی میکنیم.

کانادا

کشور کانادا جز مهاجر پذیر ترین کشورهای جهان است و بسیاری از نیروهای کار خود را بر اساس درخواست ها کاری مهاجرین تامین میکند.کسانی که بتوانند با مدرک تحصیلی مناسب و کسب تخصص در کانادا مشغول به کار شوند از ساعتی ۲۵ تا ۶۰ دلار دستمزد خواهند گرفت.

بطور میانگین درآمد سالانه روانشناسان متخصص در کانادا بین ۴۵ تا ۱۷۰ هزار دلار میباشد که برای یک روانشناس درآمد بسیار خوبی است و در بهترین حالت با درآمد یک پزشک متخصص برابری میکند.

آمریکا

کشور آمریکا هم جز انتخاب های بسیاری از ایرانی ها است و با داشتن تخصص یا تحصیلات مرتبط میتوان بعنوان روانشناس به آمریکا مهاجرت کرد.درآمد رشته روانشناسی در آمریکا بین ۴۰ تا ۶۰ دلار در هر ساعت است و اگر بخواهیم درآمد سالانه ای برای آن در نظر بگیریم میتوان گفت روانشناسان در آمریکا ۷۰ تا ۱۳۰ هزار دلار درآمد دارند.

آلمان

میشه گفت آلمان پیشرفته ترین وضعیت اجتماعی در اروپا را دارد و صنعتی ترین کشور اروپا است.سطح رفاه در این کشور بالا است و حداقل درآمد روانشناسان در ماه ۲۵۰۰ یورو است.روانشناسانی که متخصص و شناخته تر شده باشند درآمد در حدود ۶۰۰۰ یورور خواهند داشت که درآمد خوبی است.

اینطوری میشه با رشته روانشناسی مهاجرت کرد

یکی از این دو راه را انتخاب کن:

مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی ساده ترین روش مهاجرت به هر کشوری است.میشود در آزمون های بورسیه شرکت کرد یا با پرداخت شهریه و اثبات تمکن مالی راهی یکی از دانشگاه های سراسر دنیا شد.در کل مهاجرت تحصیلی آن هم در دانشگاه های بدون کنکور ساده ترین راه حل برای ورود به کشورهایی همچون آمریکا و کانادا است.

مهاجرت کاری

مهاجرت کاری زمانی صورت میگیرد که شخص دارای مدرک زبان ، تخصص و شرایط سنی مناسب است و میتواند با کار کردن در کشوری دیگر زندگی جدیدی را آغاز کند.کسانی که باویزای کاری مهاجرت کنند به سرعت اقامت میگیرند و از همان ماه های اول کسب درآمد میکنند.

برای مهاجرت حتما به این نکات توجه کن:

  • زبان کشور مورد نظر
  • قوانین آموزشی کشور مورد نظر
  • قوانین کاری کشور مورد نظر
  • شرایط لازم برای دریافت ویزای تحصیلی و کاری
  • هزینه های زندگی
  • هزینه های تحصیل
  • درآمد متوسط رشته روانشناسی

در پایان

روانشناسی یکی از رشته ها و مشاغلی است که بطور مستقیم با جامعه و مشکلات آن در ارتباط است و کسانی در این شغل موفق میشوند که از علاقه و روحیه خوبی به این سبک کاری برخوردار باشند.پس علاوه بر زمینه های شغلی و درآمد رشته روانشناسی باید توانایی های خودتان در ورود به این رشته را مورد بررسی قرار دهید. برای مشاوره و ارتباط با کارشناسان کنکور مشاور همین الان با یکی از شماره های ما تماس بگیرید.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید