لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

روش مرور دروس – ابینگهاوس، آلفا و بالارد

روش مرور دروس

در تمامی برنامه ریزی های درسی علاوه بر ساعات تعیین شده برای مطالعه هر درس در طول هفته و تمریناتی که در کنار درس خواندن انجام میشود لازم است مرور هفتگی و ماهانه انجام شود اما بسیاری از دانش آموزان و حتی داوطلبان کنکور از نحوه مرور دروس اطلاعاتی کافی ندارند.

برای اینکه زحمات و تلاش های شما به نتیجه برسد و به موفقیت نزدیک تر شوید باید تمام مراحل از برنامه ریزی و مشاوره گرفته تا ساعت خواب و تغذیه مناسب و مهم تر از همه نحوه مرور دروس دقیق و کامل اجرا شود. در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین روش های مرور درسی را در کمترین زمان به شما آموزش دهیم.

بهترین روش های مرور دروس شناخته شده و موثر

روش های مختلفی برای مرور دروس در تمام پایه های تحصیلی و حتی دروس دانشگاهی وجود دارد اما یک سری از روش ها توسط موسسات آموزشی و علمی در دنیا مشخص و تعریف شده است که نتایج شگفت انگیزی داشته است. در ادامه هر یک از این سه روش ابینگهاوس، آلفا و بالارد را به طور کامل شرح خواهیم داد

روش مرور ابینگهاوس

نام این روش از اسم یک محقق آلمانی برداشته شده است.آقای ابینگهاوس شخصی بود که بشدت روی ماندگاری یا فراموشی مطالب در ذهن تحقیق میکرد و به نوعی روی این موضوع کار میکرد که بعد از یادگیری چقدر زمان میبرد مطالب از ذهن پاک شود یا حداقل درصد کمی از آن همچنان وجود داشته باشد.

این محقق آلمانی نمودار یا منحنی ای مشخص کرد و شروع به یادگیری مطالب جدید و ناشناخته از صفر کرد.با گذشت زمان های مشخص مثلا ساعت ، روز ، هفته و ماه تعیین کرد که چقدر از مطالب هنوز وجود دارد و میتوان گفت یادگیری و ماندگاری مطالب اتفاق افتاده است.

ایشون اینقدر این کار را در مطالب مختلف و حتی من درآوردی امتحان کرد که تا اینکه متوجه نتایج بسیار جالبی شد که در نهایت نمودار ثابت و مشخصی ایجاد شد که بر اساس آن ذهن اکثر افراد در بازه های زمانی مشخصی شروع به از دست دادن اطلاعات میکرد.

برای مثال:

زمانی که فرد مطلبی را 100 درصد یاد میگیرد بعد از گذشت 20 دقیقه اولین نشانه های فراموشی بوجود می آید بطوری که در حدود 20 تا 30 درصد مطالب یا بهتر بگوییم جزئیات از ذهن حذف میشود و به همین ترتیب با گذشت روز و هفته و در نهایت یک ماه تنها در حدود 20 درصد کل مطالب در ذهن مانده است آن هم فقط کلیات!

در نتیجه این تحقیق روش مرور دروس و مطالب با شیوه مرور ابینگهاوس بوجود آمد تا فرد به بالاترین درجه یادگیری و ماندگاری ذهنی برسد.این روش یکی از روش های موثر در نحوه مرور دروس است که در تمام دنیا از آن استفاده میشود.

زمان مرور دروس در روش ابینگهاوس

✔️ مرور اول 20 دقیقه بعد از پایان مطالعه و یادگیری

✔️ مرور دوم 24 ساعت بعد از پایان مطالعه و یادگیری

✔️ مرور سوم 7 روز بعد از پایان مطالعه و یادگیری

✔️ مرور چهارم 30 روز بعد از پایان مطالعه و یادگیری

این روش دقیقا بر مبنای فراموشی ذهن انسان عمل میکند و دقیقا در زمان هایی که ذهن شروع به از دست دادن مطالب میکند شخص در همان زمان مرور انجام میدهد تا ماندگاری مطالب و ورود مطالب به حافظه بلند مدت انجام شود.

نکته

اصلا نگران تعداد مرور ها و تعداد دروس مختلف نباشید چون بعد از یادگیری و انجام مرور اول و بعد از مرور دوم تا مرور نهایی زمان صرف شده در هر بخش کاهش پیدا میکند.مثلا اگر خود یادگیری 2 ساعت زمان ببرد مرور اول 30 دقیقه ، مرور دوم 20 دقیقه و در مرور های بعدی در حدود 10 دقیقه زمان نیاز است.

مثال درسی

فرض کنید قرار است قسمتی از قرابت معنایی درس ادبیات یا تابع ریاضی را مطالعه کنید.خب طبق برنامه ریزی درسی شروع کنید و بلافاصله بعد از پایان مطالعه و استراحت 20 دقیقه ای به سرعت اولین مرور را انجام دهید در واقع در تایم بندی برنامه ریزی باید 30 دقیقه بیشتر به زمان مطالعه آن درس اختصاص دهید.

24 ساعت بعد و بعد از آن یک هفته و در نهایت یک ماه بعد دقیقا برای همان مبحث مورد مطالعه مخصوصا مطالب سخت اینکار را انجام دهید و این زمان بندی را در برنامه ریزی لحاظ کنید.بعد از یک ماه متوجه نتایج شگفت انگیز این روش مرور درسی خواهید شد!

موضوعات مرتبط : روش های تند خوانی برای کنکور

روش مرور آلفا

احتمالا اصطلاح آلفا را از کسانی که بیشتر فعالیت های پولسازی هستند شنیده اید.البته این موضوع فقط محدود به ایران نمیشود و در تمام دنیا از نظر علمی اثبات شده است اما چون تبلیغات کمی در مورد آن شده است بیشتر در مورد افراد موفق در حوزه کسب و کار دیده شده است.

استفاده از روش آلفا در میان بازیگران مطرح یا ورزشکاران بزرگ به وضوح دیده شده است برای همین است که اگر دقت کنید این افراد همیشه یک روانشناس در کنارشان هست و به آن ها کمک میکند تا در وضعیت آلفا قرار بگیرند.

وضعیت آلفا چیه؟

همانطور که میدانید مغز دارای امواج الکتریکی است و تمام پیام هایی که از مغز به اعضای بدن ارسال میشود از طریق همین امواج میباشد.همچنین مغز قابلیت انتشار امواج را به بیرون دارد و مانند یک گیرنده و فرستنده عمل میکند که بازهم این کار بر اساس امواج الکتریکی انجام میشود.

در هر وضعیتی که هستید یا هر فعالیتی که انجام میدید میزان شدت این امواج متفاوت است مثلا در زمان خواب یک جور است و در زمان هیجان یا ترس وضعیت متفاوت خواهد بود که به هر کدام از این حالت ها عنوانی نسبت داده میشود مانند :

✔️ بتا ( زمان بیداری و هوشیاری )

✔️ آلفا ( زمان مدیتیشن یا همان تمرکز اختیاری )

✔️ تتا  ( زمان خواب )

✔️ دلتا ( زمان هیجان یا ترس )

وضعیت آلفا به حالتی گفته میشود که امواج مغزی شما به شدت کاهش پیدا کرده است و تقریبا در حالت خواب هستید اما کاملا بیدار و هوشیار میتوانید فکر کنید ، تصور کنید و تصمیم بگیرید.این وضعیت همان ورود به حالت ناخود آگاه است تا بتوان با قرار گرفتن در وضعیت آلفا به آرامش ذهنی بازگشت و حتی ذهن و ناخودآگاه را پاکسازی کرد برای همین هم هست که در روش های درمانی موضوعی بنان هیپنوتیزم وجود دارد.

حالت آلفا چه ربطی به نحوه مرور دروس دارد؟

در تمامی روش های یادگیری و موفقیت ذهن باید عالی تر از عالی کار کند و مغز همیشه در بالاترین سطح آمادگی قرار داده باشد برای همین در این برهه از زندگی با استفاده از روش آلفا سراغ مرور دروس میریم!

اما چطوری؟!

فرض کنید قسمتی از درس شیمی را خوانده اید و کاملا روی آن مسلط شدید اما هنوز این دلهره وجود دارد که بعد از خواندن دروس هیچی یادتان نیست و دائما این استرس همراه شماست بطوری که باعث میشود در دروس دیگر هم دچار مشکل شوید.

قطعا این موارد را در خیلی از کنکوری ها دیدید . حالتی است که تقریبا میشه گفت تسلط ذهنی از دست رفته است و مغز با تمام توانایی کار نمیکند چون در ناخود آگاه شما همیشه موردی ناتمام وجود دارد که تمرکز و قدرت یادگیری را از بین میبرد.

وارد وضعیت آلفا شوید و به مطالبی که از درس شیمی خوانده اید فقط فکر کنید.صفحات کتاب و خطوط را تصور کنید و سعی کنید مطالب را در ذهنتان یکبار دیگر به خودتان توضیح دهید.شما آزاد و رها هستید حتی میتوانید خودتان را در قالب یک معلم یا سخنران در همایش تصور کنید که در حال توضیح درس به صد ها نفر است.

هیچ محدودیتی وجود ندارد!

تمام این حالت بین 15 دقیقه تا نیم ساعت بیشتر زمان نمیبرد اما احتمالا وقتی از حالت آلفا خارج شوید تصور میکنید 5 دقیقه بیشتر طول نکشیده است!

یجورایی میشه گفت از حالت زمان خارج میشید و در مکان و زمان مورد علاقه خودتان قرار میگیرید. به همین سادگی ذهن پاکسازی خواهد شد و مغز شما متوجه خواهد شد که همه چیز را بلد است و اصلا دیگه لازم نیست استرس داشته باشد.یکی از حرفه ای ترین روش مرور دروس در تمام دنیا همین روش مرور آلفا است.

نحوه ورود به حالت آلفا

✔️ یکجای ساکت دراز بکشید یا بنشینید

✔️ چشم هایتان را ببندید

✔️ شروع کنید به نفس عمیق کشیدن و دم و بازدم

✔️ به نفس هایتان توجه کنید

✔️ حتی به مسیر ورود هوا به بینی و خروج از دهانتان توجه کنید

✔️ حداقل 20 نفس عمیق در حالی که به آن توجه دارید بکشید

✔️ حالا از شماره 20 شروع کنید به شمارش تا عدد 1

✔️ اینکار را بدون عجله و آرام انجام بدید

✔️ خواهید دید چقدر آرام و ریلکس شدید

✔️ خواهید دید چقدر متمرکز و هوشیار شدید

✔️ به قدری در ذهنتان فرو خواهید رفت که حس لامسه را از دست میدید

✔️ اما شنوایی شما همچنان کار میکند

✔️ در این وضعیت که قرار گرفتید شروع کنید به تصور کردن و فکر کردن و یادآوری دروسی که خواندید

✔️ روزی یکبار بین 20 تا 30 دقیقه این کار را انجام بدید

✔️ نتایج روش مرور دروس در حالت آلفا شما را شگفت زده میکند!

روش مرور بالارد

نحوه مرور دروس با روش بالارد به نوعی مکمل یا بر گرفته از دو روش قبلی گفته شده است در واقع در این روش مرور بالارد تعداد دفعات مشخصی از مرور در بازه زمانی تعیین شده انجام میشود همچنین استفاده از تصویر سازی ذهنی در این روش یکی از مهم ترین مشخصه ها است.

در روش مرور دروس با استفاده از شیوه مرور بالارد باید برای هر مبحث زمان مشخصی در برنامه ریزی درسی تعیین کرده باشید همچنین تعداد دفعات مرور با زمان مشخصی برای مرور تعیین کرده باشید و سپس سراغ روش مرور بالارد برید.

مرور دروس با استفاده از روش بالارد

✔️ ابتدا درس را به خوبی یادبگیرید.

✔️ باید فهم خوبی از مبحث مورد نظر داشته باشید.

✔️ اولین مرور را 20 دقیقه بعد از پایان مطالعه انجام دهید.

✔️ مرور بعدی را 36 ساعت بعد و مرور بعدی 2 هفته بعد و به همین ترتیب یک بازه 60 روزه تعیین کنید.

✔️ حداقل 4 بار باید مبحث مورد نظر مرور شود.

✔️ مرور باید به روش تصویر سازی ذهنی انجام شود.

چند نکته مهم

  • برای تصویر سازی ذهنی از روش آلفا استفاده کنید.
  • میتونید بعد از مطالعه به دوستانتان تدریس کنید.
  • باید با تکرار مغز را واردار به نگهداری مطالب کنید.
  • از فلش کارت استفاده کنید.
  • روش مرور دروس با بالارد ذهن شما را متمرکز خواهد کرد.
  • تمام موارد با برنامه ریزی قبلی انجام شود.
  • کاری که روش بالارد با ذهن میکند

در واقع این روش باعث میشود تا شما دروس و مطالب درسی و تقریبا هر چیزی را با ماندگاری بالا در ذهنتان قرار دهید.برای مثال میشه به آدرس منزل اشاره کرد !

شاید برای بارهای اول شما به اسم خیابان ها و کوچه ها دقت کنید اما به مرور که تعداد رفت و آمد شما از یک مسیر مشخص زیاد شود با توجه به اینکه حافظه تصویری شما مدام در کار کردن است بعد از مدتی بدون هیچ فکر کردنی به آدرس حتی اگر حواستان جای دیگر باشد بازهم مسیر را به درستی خواهید رفت!

یا اگر در خانه چیزی گم شود معمولا مامان سریع آن را پیدا میکند و تمام اعضای خانواده ناخود آگاه چشم امیدشان به مادر است چون دائما در خانه است و تمام وسایل حتی ریز ترین چیزها اینقدر برایش تکرار شده در حافظه تصویر حک شده بطوری که اگر چراغ ها هم خاموش باشد بازهم وسیله گم شده توسط مادر پیدا میشود!

معجزه روش مرور دروس بالارد

حالا تصور کنید شما این قدرت و تسلط روی متون کتاب داشته باشید و که تنها با تکرار درست و بموقع بدست خواهد آمد پس به سادگی هرجایی که چیزی را فراموش کنید یادتان خواهد آمد و این است معجزه نحوه مرور دروس با روش بالارد!

 مناسب ترین فاصله زمانی مرور دروس  چقدر است ؟

چندین روش برای مرور دروس وجود دارد و هر کدام از روش ها زمان مشخصی را برای مرور کردن پیشنهاد کردند اما باید ببینیم اولا چه درسی را میخوایم مرور کنیم دوما در چه پایه و مقطعی هستیم که بهترین روش انتخاب شود.

اگر بخواهیم فاصله زمانی مرور دروس را بطور کلی مشخص کنیم میشه به این موارد اشاره کرد:

✔️ اولین مرور حداکثر 30 دقیقه بعد از مطالعه

✔️ انجام مرور های منظم هفتگی ( آخر هفته ها )

✔️ انجام مرور های کوتاه درسی در مسیر خانه ( بصورت ذهنی و تصویری )

✔️ مرور کلی ماهانه

✔️ انجام مرور با بررسی نکته برداری ها ( خلاصه نویسی )

✔️ انجام مرور با حل تمرین و تست

✔️ مرور درسی با آموزش به دیگران در بازه زمانی هفتگی

✔️ مرور با جزوه نویسی هر 2 ماه

قطعا در هر رشته تحصیلی و هر پایه ای که باشی از اول ابتدایی تا دانشگاه میشه برنامه ریزی منظم و خوبی برای مرور دروس داشت و در کنار یادگیری بخشی از زمان را به مرور اختصاص داد.با اینکار تمرکز شما بالا میرود و یادگیری بهتر میشود در نتیجه سرعت هم بیشتر خواهد شد و دیگر لازم نیست برای یادگیری مطالب از چندین منبع آموزشی استفاده کنید.

خلاصه مطالب

در این مقاله روش مطالعه دروس در 3 حالت استاندارد جهانی توضیح داده شد که بیشتر تاکید بر تعداد مرور در بازه های زمانی مشخص دارد همچنین استفاده از قدرت حافظه تصویری و تصویر سازی ذهنی از مشخصات اصلی این روش ها است.

ما در کنکور مشاور با بهره گیری از مشاوران روانشناس آماده هستیم تا به سوالات شما پاسخ دهیم و برای مشاوره در نحوه مرور دروس کنارتان باشیم.فرصت را از دست نده و همین الان با ما تماس بگیر!

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

2 پاسخ

    1. سلام خدمت شما دوست عزیز
      وقت شما بخیر
      بله فرمایش شما درسته مقصود اصلی نوشته هم مرور با کیفیته.
      موفق و پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید