لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

رشته پزشکی بدون کنکور

رشته پزشکی بدون کنکور

رشته پزشکی از جداب ترین ، پر درآمدترین و با تقاضاترین رشته های تحصیلی نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا است.همانطور که میدانید برای ورود به رشته پزشکی در ایران باید از آزمون سختی بنام کنکور عبور کنید که این موضوع برای خیلی ها غیر ممکن است به همین دلیل داوطلبان زیادی دنبال پزشکی بدون کنکور هستند.

✔️ اما آیا رشته پزشکی بدون کنکور وجود دارد؟

✔️ اگر اینطور است از چه طریقی میتوان وارد آن شد؟

✔️ برای قبولی چه شرایطی وجود دارد؟

✔️ شرایط تحصیل در پزشکی بدون کنکور خارج از کشور به چه صورت است؟

اگر میخوای به جواب تمام سوالاتت برسی و به سادگی وارد رشته پزشکی بشی فقط کافیه تا انتهای همین مقاله با کنکور مشاور همراه شی!

شرایط کلی که میتوان در رشته پزشکی بدون کنکور ادامه تحصیل داد

در چند سال اخیر بسیاری از دانشگاه های سراسری و آزاد ، برخی از رشته های تحصیلی را بدون کنکور ارائه می دهند که در میان این رشته ها میشود بهترین و پر طرفدارترین رشته های دانشگاهی از جمله انواع رشته های مهندسی یا رشته حقوق و حتی بعضی از رشته های پیراپزشکی را مشاهده کرد.

با این حال ممکن است برای داوطلبان ابهام ایجاد شود که رشته های علوم پزشکی مانند پزشکی بدون کنکور نیز ارائه شود؟

اگر بخواهیم جوابی دقیق بدهیم باید بگوییم ورود به رشته پزشکی آن هم بدون کنکور حالت عمومی ندارد و هر کسی با هر شرایطی همانطور که میتواند وارد رشته های بدون کنکور دیگر شود امکان ورود به رشته پزشکی را ندارد.

راه های ورود به رشته پزشکی بدون کنکور

چند راه برای این موضوع پیش بینی شده است که یا باید در شرایط آن قرار بگیرید یا شرایط را داشته باشید تا بتوانید وارد پزشکی بدون کنکور شوید:

المپیادی بودن

کسانی که در المپیاد های دانش آموزی کشوری و جهانی موفق به کسب مدال میشوند این امکان را دارند تا کاملا بدون کنکور وارد رشته پزشکی شوند و تحصیل کنند. نحوه انتخاب رشته المپیادی ها و تعداد اولویت بندی آن ها و نوع پذیرششان کمی متفاوت است اما در هر صورت این هم راه و روشی برای ورود به پزشکی بدون کنکور است.

پزشکی بدون کنکور دانشگاه بین الملل

همانطور که خارجی ها میتوانند در ایران بدون کنکور در رشته پزشکی در ازای پرداخت شهریه تحصیل کنند شما هم میتوانید با داشتن تابعیت کشوری دیگر مثل ترکیه یا ارمنستان یا دیگر کشورهایی که دریافت تابعیت از آن ها سخت نیست کاملا بدون کنکور وارد رشته پزشکی شوید.

اینکار جز ساده ترین روش ها است البته برای کسانی مناسب است که از پس هزینه های تحصیل پزشکی در دانشگاه که قطعا دلاری حساب میشود بر بیایند.قطعا سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون تومان شهریه برای این افراد در نظر گرفته میشود.

موضوعات مرتبط : شرایط تحصیل در رشته اتاق عمل بدون کنکور

پزشکی بدون کنکور در خارج از کشور

برنامه های آموزشی و گرایش های موجود برای تحصیل در رشته پزشکی در کشور های مختلف متفاوت است معمولا پذیرش پزشکی بدون کنکور در سایر کشور ها مخصوصا دانشگاه های معتبر کشور های آمریکا ، انگلستان ، کانادا ، روسیه در صورت دارا بودن معدل بالای دیپلم ، دارا بودن مدرک زبان مانند آیلتس و تافل با نمره خوب یا حتی  مقالات علمی چاپ شده  امکان پذیر است.

طول دوره تحصیلی پزشکی در هر یک از کشورها متفاوت است مثلا در آمریکا ۶ سال و در انگلستان ۵ سال است و شما باید شهریه دانشگاه و هزینه‌های دیگر را برای زندگی و تحصیل در یک کشور خارجی را مد نظر قرار بدید.

در برخی از دانشکده‌های پزشکی خارجی نیز شرط ورود به رشته های علوم پزشکی شرکت در آزمون سراسری پزشکی می باشد و رتبه اکتسابی در این آزمون تعیین کننده پذیرش یا عدم پذیرش شماست. این آزمون ها بصورت بین المللی انجام میشود و داشتن مدرک زبان یکی از شروط مهم شرکت در ازمون است.

معمولا سطح آزمون از سطح کنکور سراسری ایران پایین تر است و موارد امتحانی تقریبا همان دروسی است که در ایران آزمون میدهید. از جمله این آزمون ها میشه به آزمون یوس ترکیه  اشاره کرد که هر ساله تعداد زیادی در آن شرکت میکنند و از سال ۲۰۲۴ قرار است آزمون در ایران برگزار شود.

هرآنچه که باید از آزمون یوس ترکیه بدانید

  • برای تحصیل در خارج از کشور باید جوانب مختلفی مورد توجه قرار گیرد از قبیل:
  •  انتخاب بهترین دانشگاه از نظر اعتبار مدرک ( تاییده وزارت بهداشت )
  •  انتخاب بهترین کشور از نظر اقامت و هزینه تحصیل 
  • امکان کار در آن کشور بعد از فارغ التحصیلی
  • امکان کار در حین تحصیل
  • قوانین تحصیلی کشور مورد نظر
  • شرایط دریافت ویزای کاری
  • درآمد متوسط پزشکی در کشور مورد نظر
  • زبان مورد استفاده در زمان تحصیل ( انگلیسی یا زبان رسمی کشور )

خبر خوب !

میشود با دارا بودن یک سری از شرایط از دانشگاه های خارج از کشور بعد از مدتی به یکی از دانشگاه های ایران انتقالی گرفت و ادامه تحصیل را همینجا در رشته پزشکی بدون کنکور انجام داد.

آیا تحصیل در پزشکی بدون کنکور دانشگاه آزاد امکان پذیر است؟

دانشگاه آزاد اسلامی دارای واحد های زیادی در تمام شهر ها و حتی در برخی از شهر ها دارای چند واحد است و تقریبا در تمام رشته ها و مقاطع تحصیلی هم دارای پذیرش با کنکور و بدون کنکور است.حتی در این دانشگاه واحد هایی با عنوان واحد خود گردان وجود دارد که سبب شده بسیاری از داوطلبان بر این تصور باشند که دانشگاه آزاد بی کیفیت است یا به دلیل داشتن شهریه میشود پزشکی بدون کنکور در این دانشگاه قبول شد!

باید بدانید اولا انتخاب رشته دانشگاه آزاد در رشته پزشکی در زیر مجموعه انتخاب رشته سراسری انجام میشود.

 دوما قطعا بدون کنکور نمیشود وارد رشته پزشکی دانشگاه آزاد شد جز روش هایی که در ابتدا برای شما توضیح داده شد!

پس لطفا گول افراد و تبلیغات را نخورید و مطمعن باشید در هیچکدام از رشته های پزشکی و حتی پیراپزشکی نمیتوان در دانشگاه آزاد بدون کنکور تحصیل کرد بلکه باید رتبه زیر ۳۰۰۰سهمیه برای قبولی در واحد های شهرستان و رتبه زیر ۷۰۰ برای قبولی در واحد پزشکی تهران بدست آورد.

آیا قبولی در رشته پزشکی بدون کنکور پردیس امکان پذیر است ؟

قطعا شما هم بارها شنیدید که دانشگاه های پردیس خودگردان اقدام به پذیرش بدون کنکور در رشته پزشکی میکنند.

آیا بنظر شما این موضوع صحت دارد؟

دانشگاه پردیس خودگردان با دریافت شهریه های نسبتا سنگین در اکثر رشته های تحصیلی علوم پزشکی و غیر علوم پزشکی دانشجو جذب می کند اما در میان داوطلبان شایعه شده است که دانشگاه پردیس خودگردان با دریافت هزینه و شهریه های بسیار بالا اقدام به فروش صندلی پزشکی می کند.

در واقع پزشکی بدون کنکور در این دانشگاه ارائه می شود و هر کسی که بخواهد می تواند با پرداخت شهریه بدون شرکت در کنکور وارد این دانشگاه شود و به عبارتی صندلی پزشکی بخرد!

اما واقعیت امر این است که موضوع خرید صندلی دانشگاه پردیس خودگردانصحت ندارد و مخالف با قوانین و مقررات نظام پزشکی و وزارت بهداشت می باشد و اگر دانشگاهی به صورت خودسرانه اقدام به ثبت نام پزشکی بدون کنکور کند قطعا کار غیر قانونی انجام داده است و با مسول اینکار برخورد خواهد شد.

دانشگاه های پردیس خودگردان در رشته پزشکی پذیرش دارند اما بدون کنکور نه.باید برای قبولی در این دانشگاه ها قطعا از رتبه خوبی برخوردار بود ( زیر ۳۰۰۰سهمیه ) همچنین باید از هزینه های سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تومان دانشگاه پردیس برومد!

نکته

با توجه به افزایش ظرفیت هایی که در رشته پزشکی ایجاد شده است میتوان گفت نسبت به سال های قبل قبولی در این رشته پر طرفدار کمی ساده تر شده و پیش بینی میشود تا چند سال آینده روند افزایش سالانه ۲۰ درصد به پذیرش داوطلبان در حدود ۲۰ هزار نفر در این رشته پذیرفته شوند.

ارزانترین کشور ها برای تحصیل در رشته پزشکی بدون کنکور

بسیاری از داوطلبانی که دارای هیچکدام از شرایط ورود به رشته پزشکی از طریق کنکور یا بدون کنکور نیستند میتوانند با پرداخت هزینه وارد یکی از دانشگاه های معتبر خارج از کشور شوند و حتی  در یکی از کشورهای اروپایی مشغول به تحصیل شوند.

از جمله ارزانترین کشورهای رشته پزشکی بدون کنکور :

✔️ آلمان

✔️ کشور های اسکاندیناوی

✔️ چین

✔️ ایتالیا

✔️ روسیه

✔️ مجارستان

✔️ ترکیه

✔️ هند

تقریبا میشه گفت ارزانترین کشورهای تحصیل رشته پزشکی بدون کنکور در تمام دنیا این کشور ها هستند.همچنین دریافت ویزای تحصیلی در کمتر از ۶ ماه زمان میبرد و میشود به سادگی وارد این کشورها شد.

  • هزینه زندگی در سال حدود ۳۰هزار یورو میباشد.
  • بسیاری از دانشگاه های هزینه دریافت نمیکنند.
  • هزینه دانشگاه هایی که شهریه دارند حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار یورو برای هر ترم است.
  • باید هزینه زندگی و تحصیل هر دو در نظر گرفته شود.
  • امکان کار در حین تحصیل امکان پذیر است.
  • آموزش زبان در دوره کالج ( هزینه دریافت میشود )

توجه

با وجود اینکه این هزینه های تحصیل در کشورهای اروپایی بسیار کم است اما نسبت به ارزش پول ملی ما همچنان هزینه بالایی محسوب میشود اما در هر صورت میشود در صورت داشتن توان مالی در اروپا تحصیل کرد و در همان جا هم ساکن شد. متوسط درآمد پزشکان در حدود سالی ۵۰ هزار یورو میباشد.

در پایان

پزشکی همیشه رشته ای خوب و عالی بوده است و خواهد بود.قطعا به دلیل درآمد خوب پزشکان ، رفاه اجتماعی و موقعیت عالی و مهم تر از همه نیاز روز افزونی که به پزشک حس میشود داوطلبان زیادی سراغ پزشکی می آیند و بیشتر از آن سراغ پزشکی بدون کنکور میروند.

در کنکور مشاور میتوانید با دریافت مشاوره ای صحیح و حرفه ای مسیری روشن در جهت ورود به رشته پزشکی پیدا کنید.تنها کافیه همین الان با ما تماس بگیرید.

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید