لوگو کنکور مشاور
لوگو کنکور مشاور

معرفی رشته عکاسی

معرفی رشته عکاسی

حرفه عکاسی برای همه افراد جامعه از گذشته به حالا جذاب بوده است. ابزار اصلی این رشته دوربین عکاسی است که با پیشرفت تکنولوژی هرساله این دوربین ها نیز پیشرفته تر شده اند؛ در زمان قدیم از دوربین فقط به برای ثبت خاطره ها استفاده می شدند. اما امروزه عکاسی به یک حرفه تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم به معرفی رشته عکاسی بپردازیم.

معرفی رشته عکاسی

در بین دوستان و آشنایان خود می شنوید که فردی وارد رشته عکاسی شده است، به این فکر فرو می روید آخر این رشته به آتلیه ختم می شود اما اینطور نیست، اگر فرد به طور کامل دوره تحصیلش را طی کند می تواند کارهای با ارزش دیگر را انجام دهد.

رشته عکاسی جزء محبوب ترین رشته های هنری بشمار می آید، بعضی از دانش آموزان از همان ابتدا تحصیل وارد رشته عکاسی می شوند. وارد شدن به رشته هنر برای همه داوطلبان کنکور امکان پذیر است.

در این چند سال اخیر انقدر رشته عکاسی پرطرفدار شده است که تعداد قابل توجهی از افراد که در رشته های ریاضی، تجربی و انسانی تحصیل می کردند در دانشگاه وارد این حرفه شده اند.

کسانی که وارد رشته عکاسی می شوند بعد از گذشت چند ماهی از تحصیلشان باید حداقل یک دوربین عکاسی متوسطی تهیه کنند، که البته این موضوع در این وضع اقتصادی برای همه خانواده ها امکان پذیر نیست.

این موضوع برای کسانی که می خواهند در دانشگاه این حرفه را دنبال کنند هم فرقی نمی کند، در اصل این رشته همانند رشته معماری و نقشه برداری کمی هزینه دارد. بهتر است قبل از انتخابات این رشته همه ی جوانب آن را بسنجید.

لازم به ذکر که با زیر شاخه های رشته عکاسی در دانشگاه آشنا شوید:

👈 عکاسی چهره

👈 عکاسی تبلیغات

👈 عکاسی طبیعت

👈 عکاسی سیاسی

👈 عکاسی خبری

بهتر است قبل از ورود به دانشگاه در این زمینه تحقیق کنید.

تماس با کنکور مشاور

معرفی دروس دانشگاهی عکاسی

تمام رشته هایی موجود در مقطع دبیرستان و هنرستان دارای زیر شاخه ای هایی است، برای ادامه آن ها باید وارد دانشگاه و رشته موجود در آن شوید.

دروس پایه رشته عکاسی شامل: مبانی هنر های تجسمی، کارگاه های  عکاسی پایه، کارگاه عکاسی رنگی، کارگاه طراحی پایه، هنر و تمدن اسلامی، هندسه، مناظر، آشنایی با هنر های سنتی ایران، آشنایی با هنر در تارخ، آشنایی با رشته های هنری می شود.

دروس اصلی رشته عکاسی شامل: شیمی عمومی، شیمی عکاسی، فیزیک و ابزار شناسی، آشنایی با فیلمبرداری، تاریخچه عکاسی، نورپردازی، تجزیه و تحلیل و نقد و بررسی، فنون عرضه ونمایش عکس، فنون بازسازی عکس، کارگاه تخصصی عکاسی می شود.

دروس تخصصی رشته عکاسی شامل: کارگاه عکاسی، طرح و رساله نهایی نیز می شود. در قسمت بالا به طور کلی شما را با دروس مقاطع رشته عکاسی آشنا کردیم و در ادامه شما را با گرایش های این رشته آشنا می کنیم.

طبق دفترچه کنکور ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۰ فارق التحصیلان مقطع لیسانس و برای تحصیل در مقطع ارشد می توانند مجموعه هنری تصویری و طراحی رشته عکاسی را انتخاب کنند. این رشته در مقطع های کارشناسی ارشد مثل مقطع کارشناسی هیچ گرایش خاصی ندارد. در ادامه مقاله معرفی رشته عکاسی به شراغ مزایا و معایب این رشته میرویم…

مزایا و معایب رشته عکاسی

مزایا و معایب رشته عکاسی

کسانی که می خواهند وارد این رشته شوند بهتر است قبل از آن با مزایا و معایب رشته عکاسی آشنا شوند:

👈 فرصت مناسب برای ماجراجویی: افراد بسیار زیادی از حیات وحش و طبعیت عکاسی می کنند، این افراد محیط کار  هیجان انگیز و عالی را تجربه می کنند.

👈 امکان کار به صورت فریلنسری: بیش از ۶۰ درصد از عکاس ها به صورت فریلنسری مشغول به کار هستند، در حقیقت این شغل امکان کار مستقل را دارد.

👈 فرصتی برای خلاقیت: عکاسی فرصتی است تا ذهن افراد خلاق شود؛ که با استفاده از خلاقیت می توانید درآمد زیادی را کسب کنند. یک عکاس خوب و خلاق از معمولی ترین اشیا عکس های زیبایی را خلق می کنند.

👈 تنوع بالا: همانطور که ابتدا مقاله گفتیم عکاسی انواع گوناگونی دارد، که این موضوع باعث شده عکاسان هزینه زیادی را صرف کنند. بسیار از عکاسان در یک حوزه خاص فعالیت می کنند.

👈 سفر کردن: بیشتر عکاسان به صورت پروژه ای و یا از سمت یک شرکت برای کار به مقصد خاصی سفر می کنند، حتی عکاسان عروسی یا تولد هم بنا به خواسته مشتریانشان به سفر می روند.

👈 اشتراک عکس ها در صفحه های مجازی: یکی دیگر از مزیت های رشته عکاسی این است می توانید ایده ها و تصاویر خودتان را در صفحه های مجازی به اشتراک می گذارید.

👈 حقوق بسیار کم: یکی از معایب رشته عکاسی حقوق کم آن است، در اصل چه عکاسانی که بصورت مستقل کار می کنند و چه آن هایی در شرکت مشغول به کار هستند از حقوق بسیار کمی برخوردار هستند.

👈 صرف هزینه کم برای عکاسی در بعضی پروژه ها: بسیار از پروژه هایی که شما قبول می کنید، باید به صورتی برنامه ریزی کنید زمان بسیار کمی از شما بگیرد.

👈 نیاز به مهارت های گوناگون: در این چند سال گذشته بیشتر کسب و کار ها به صورت آنلاین انجام می شود؛ شما هم به عنوان عکاس می توانید مهارت های گوناگون را آموزش ببینید تا در کارتان موفق شوید.

👈 توجه به جزییات: برای انجام تمامی مراحل عکاسی باید به جزئیات توجه کنید تا تاثیر گذار تر بنظر برسد.

آیا رشته عکاسی خوبه؟

آیا رشته عکاسی خوبه؟

همانطور که گفته ایم رشته عکاسی محبوبیت بالایی در بین افراد دارد. این رشته موقعیت های زیادی کاری را به همراه دارد. رشته های عکاسی دارای زیر شاخه های بسیار زیادی است که به هر کدام که علاقه دارید می توانید وارد آن شوید.

سوال رایج در رابطه با رشته عکاسی وجود دارد این است که آیا رشته عکاسی خوب است؟ برای کسانی که عاشق این رشته هستند نمی توان گفت که رشته عکاسی خوب است چرا که آن ها رشته را با تمام مزایا و معایبی که دارد می پذیرند.

ولی برای کسانی که نمی دانند در چه راهی قدم بردارند این رشته یکی از بهترین رشته هایی است که نه تنها با درآمد بالایی در آینده همراه است بلکه باعث روحیه بخشیدن به افراد می شود.

به صورت کلی عکاسی یک شغل لذت بخش است که به شما کمک می کند با جزئیات هرچه بیشتر محیطی که قصد عکاسی کردن آن را دارید اشنا شوید. شاید شروع این رشته به دلیل هزینه هایی که در بر دارد کار سخت و دشواری به نظر برسد ولی اگر دست از تلاش برندارید می توانید آینده چشم گیری را پیش روی خود ایجاد کنید که با درآمد بالا همراه است.

توانایی های لازم برای این رشته

کسانی که علاقه دارند در رشته عکاسی تحصیل کنند باید حتما توانایی بالای دید هنری داشته باشند. داشتن یک ذهن و دیدگاه هوشیارانه برای پیدا کردن یک لوکیشن و حوادثی که اتفاق می افتد مهم است.

دیدن یک توانایی است که از چیزهای پیش پا افتاده و ساده عکس های زیبا و عالی را با استفاده از تفاوت دید خلق می کند.

افرادی که رشته عکاسی را انتخاب می کنند باید اطاعات کافی و خوبی داشته باشند و مطالعه زیاد باعث می شود فرد در کارهایش موفق شود. لازم به ذکر است که با توانایی های متخص این رشته آشنا شوید:

✅ هنر دید خوب

✅ تفکر خلاق

✅ تجزیه و تحلیل لحظه ها

✅ صبر و تمرکز بالا

✅ کنجکاوی و ماجراجویی

✅ آشنا با آخرین پیشرفت در حوزه عکاسی

✅ انتخاب بهترین موقعیت برای عکاسی

✅ اطلاعات عمومی

✅ آشنایی با نرم افزارهای مربوط با عکاسی مثل: فتوشاپ

معرفی رشته عکاسی : بازار کار و درآمد رشته عکاسی

معرفی رشته عکاسی : بازار کار و درآمد رشته عکاسی

بیشتر کسانی که در رشته عکاسی فارق والتحصیل می شوند، جذب مطبوعات می شوند. زیرا در دنیا امروز شاهد گسترش و پیشرفت مطبوعات و نیاز آن ها به عکاسان حاذق و مهار هستند. با برپایی نمایشگاه های صنعتی معتدد و توجه بسیار زیادی به آگهی ها تجاری نیز باعث شده است که تعداد بسیار زیادی از عکاسان جذب مطبوعات می شوند.

حوزه انتشارات بیشتر از بقیه حوزه ها فارق التحصیلان رشته عکاسی را به خود جذب می کنند. اما متاسفانه بیشتر کسانی که در این رشته هستند به سراغ تاسیس آتلیه و مراسم های عروسی می روند.

پیشنهاد ما به شما : آینده رشته گرافیک

همچنین برای تاسیس آتلیه نیاز به چهار سال تحصیل در دانشگاه نیست، بلکه بعد از چهار ماه به راحتی می توانید وارد این بازار کار شوید. رشته عکاسی در این چند سال اخیر درآمد بسیار بالا و چشمگیری داشته است.

عکاس هایی که در قسمت خصوصی استخدام می شوند با توجه به تجربه و مهارت هایی که دارند کارفرما حقوق متفاوتی دریافت می کنند. لازم به ذکر است که با فعالیت هایی که می‌توان بعد از فارق التحصیلی انجام داد آشنا شوید:

👈 تکنسین چاب در چاپخانه های عکاسی

👈 عکاسی برای خبرگذاری ها و نشریات گوناگون

👈 استخدام در ارگان های رسمی مثل: صدا و سیما

👈 عکاسی از محصولات تولیدی و واحدهای صنعتی

👈 تدریس رشته عکاسی

👈 دادن مشاوره در زمینه نشریات و چاپ

👈 عکاسی به صورت آزادانه و به منظور گسترش هنر عکاسی

👈 فعالیت در استودیو های عکاسی

👈 عکاسی خبری

👈 عکاسی ورزشی

کلام آخر

عکاسی یکی از بهترین و حرفه ای ترین برای افرادی است که علاقه زیادی به ثبت خاطرات و رویدادها دارند تا با آثار خود داستانی را برای بقیه افراد روایت می کنند. امکان کار به صورت فرنلیسری، امکان سفر به نقطه های گوناگون کشور و جهان، تنوع بالای انواع عکاسی و… برای کسب درآمد در این رشته بسیار موثر هستند.

البته همه ی رشته معایبی هم دارند اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی مزایا آن ها بیشتر شده است. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با بازار کار و معرفی کامل رشته عکاسی بپردازیم تا شما بهترین تصمیمات را بگیرید.

تماس با کنکور مشاور

آخرین اخبار در کانال ایتا کنکور مشاور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات کنکور مشاور

آخرین مقالات کنکور مشاور

برای تماس با مشاور کلیک کنید